Strona główna » Wiadomości » Transport miejski » Tramwaje Warszawskie przygotowują się do budowy nowe linii tramwajowej na Białołęce

Tramwaje Warszawskie przygotowują się do budowy nowe linii tramwajowej na Białołęce

Redakcja
Fot. Tramwaje Warszawskie

Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na studium techniczno-ekonomiczne dla budowy nowej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Modlińskiej na Białołęce. Zwycięzca konkursu będzie miał 310 dni na przygotowanie potrzebnej dokumentacji.

Studium techniczno–ekonomiczne to początek przygotowań do budowy nowej linii tramwajowej na warszawskiej Białołęce. Nim robotnicy wbiją pierwszą łopatę na budowie, Tramwaje Warszawskie będą musiały jeszcze przeprowadzić analizę oddziaływania inwestycji na środowisko (czyli zdobyć decyzję środowiskową) przygotować projekt budowlany i dostać pozwolenie na budowę. Pojawia się też kwestia finansowania projektu, a Spółka będzie starać się o dofinansowanie unijne. Do uzyskania takiego finansowania konieczne jest posiadanie pełnej dokumentacji.

Jaka będzie nowa trasa?

Linia tramwajowa wzdłuż Modlińskiej będzie przedłużeniem trasy, która biegnie po ul. Jagiellońskiej, wzdłuż terenu dawnej fabryki samochodów FSO i kończy się pętlą pod trasą Armii Krajowej. Dalej pobiegnie ona nad Kanałem Żerańskim i wzdłuż ul. Modlińskiej, aby połączyć się z trasą z Młocin na Winnicę. Wykonawca dokumentacji zaproponuje, jak mają przebiegać nowe tory przez węzeł drogowy ul. Jagiellońskiej i trasy AK. To jedno z bardziej skomplikowanych zadań, bo być może nie obejdzie się bez przebudowy niektórych estakad. Tańsze rozwiązanie może polegać na obejściu torami całego węzła od zachodu wzdłuż brzegu Wisły.

Studium pomoże też wybrać wariant przebiegu trasy przez nowe osiedla na Starych Świdrach. Tory pobiegną prosto wzdłuż Modlińskiej do al. Kuklińskiego albo przez ul. Myśliborską, bliżej planowanych nowych osiedli na terenach dawnej fabryki domów – dzisiaj opuszczonego obiektu. Tramwajarze zakładają także możliwość budowy dodatkowej trasy do przystanku kolejowego Warszawa Żerań, a także pętli dla tramwajów i autobusów wraz z parkingiem przesiadkowym przy ul. Familijnej. Inwestycję Tramwaje Warszawskie będą mogły podzielić na etapy – które z nich zostaną zrealizowane i w jakiej kolejności, zależeć będzie od funduszy. Wykorzystana zostanie także ekspertyza techniczna, dzięki której TW sprawdzą, jak wykorzystać istniejący most nad Kanałem Żerańskim.

Planowana trasa uwzględniona została w koncepcjach urbanistycznych w ramach przeprowadzonych warsztatów „Osiedla Warszawy”. W opracowaniach dla terenów Polfy Tarchomin, a także obszaru Starych Świdrów, tramwaj wskazano jako podstawową formę obsługi tego obszaru przez transport publiczny. Realizacja trasy tramwajowej stanowi warunek rozwoju tej części stolicy – w szczególności dla obszaru Starych Świdrów.

Wykonawca, który podpisze umowę będzie miał 310 dni na przygotowanie dokumentacji.

Mamy za sobą trzy pracowite kwartały. Otworzyliśmy nową trasę do Winnicy. Po serii odwołań, które w większości zakończono umorzeniem, oddaleniem lub odrzuceniem odwołania, wkrótce będziemy mogli podpisać umowę na budowę nowej trasy na Kasprzaka Przygotowujemy się do budowy nowej zajezdni na Annopolu. Ogłosiliśmy przetarg na budowę tramwaju do Wilanowa. A pierwsze ze 123 nowo zamówionych tramwajów Huyndai już przewiozły pierwszy raz warszawiaków – piszą Tramwaje Warszawskie. Prowadzimy też prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych – między innymi trasy na Gocław i dalszymi fragmentami magistrali tramwajowej Wola – Wilanów (przygotowywane inwestycje mają szanse na finansowanie z nowych środków UE na lata 2021–2027). Złożyliśmy wnioski o decyzję środowiskową na budowę tras na Zieloną Białołękę i na al. Wilanowskiej.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x