NaKolei.pl WiadomościTransport miejski Tramwaje Warszawskie: Budowa tramwaju wzdłuż Gagarina idzie zgodnie z planem

Tramwaje Warszawskie: Budowa tramwaju wzdłuż Gagarina idzie zgodnie z planem

Redakcja
Fot. Tramwaje Warszawskie

Jak twierdzą Tramwaje Warszawskie, budowa tramwaju wzdłuż Gagarina i kolektora Mokotowskiego Bis idzie zgodnie z planem. 

Na ul. Gagarina pomiędzy ul. Belwederską a Czerniakowską pracujemy nad dwiema dużymi inwestycjami. Budujemy torowisko między Czerniakowską i Belwederską. Prace budowlane rozpoczęły się od prac nad podziemnymi instalacjami, czyli od budowy kolektora ściekowego. Jest to inwestycja prowadzona przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Budowa torów tramwajowych rozpoczyna się po przebudowie sieci ciepłowniczej oraz zbudowaniu kolektora ściekowego.  Na placu budowy są już pierwsze szyny. Przy ul. Czerniakowskiej znajdzie się terminal końcowy z peronem tramwajowym, a przy Belwederskiej tory połączą się z trasą do Wilanowa.

Co jest gotowe?

Zbudowano już południową jezdnię ul. Gagarina między Belwederską a Stępińską. Na tym odcinku zostały wykonanie wszystkie przebudowy, włącznie z budową sieci ciepłowniczej, a także ułożony został docelowy chodnik. Na skrzyżowaniu ul. Gagarina i Stępińskiej zlokalizowana jest komora startowa dla tarczy drążącej kolektor. Dotychczas wybudowano 1/5 długości całej trasy kolektora, ułożono 240 metrów bieżących rur.

Długość trasy tramwajowej na Gagarina przekroczy 1 km, a łączna długość zielonych torów wyniesie 800 metrów. Zaplanowano nasadzenie 64 nowych drzew – lip holenderskich i platanów klonolistnych.

Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy. Średnica pni powinna być nie mniejsza niż 16-18 cm. Będą to drzewa o docelowych wysokościach od 8 m do nawet 20 m i średnicy korony od 2 m do nawet 15 m. Wzdłuż Gagarina znajdą się nie tylko nowe drzewa, ale także rabaty z kwitnącymi bylinami i krzewy.  Zakończenia torów przy terminalu końcowym przy Czerniakowskiej zostaną zabezpieczone gabionami, czyli siatkami wypełnionymi kamieniami. Zostaną one obsadzone bluszczem. Przy samym skrzyżowaniu, na narożnikach, zaplanowano zasadzenie krzewów – czytamy w komunikacie.

Jakie zmiany dla kierowców?

Od środy na odcinku od Belwederskiej do Stępińskiej, kierowcy jadą już po nowo wybudowanej południowej jezdni ul. Gagarina. Zgodnie z docelowym projektem ulicy, na jezdni powstały dwa pasy ruchu. W tym etapie prac na jednym ruch będzie prowadzony w stronę Belwederskiej, a drugim kierowcy pojadą w stronę Wisłostrady. Na wysokości ul. Stępińskiej kierowcy wjadą na jezdnię północną, aby ominąć komorę startową kolektora, natomiast na skrzyżowaniu z Sielecką powrócą na stronę południową ulicy. Tak jak, dotychczas z ul. Sieleckiej, będzie można wyjechać na Gagarina tylko od strony Podchorążych. Wyjeżdżający na tym skrzyżowaniu będą musieli skręcić w prawo lub lewo. Zamknięty pozostanie wlot ul. Sieleckiej od Chełmskiej. Na pozostałym odcinku ul. Gagarina, od Sieleckiej do Czerniakowskiej, zasady poruszania się nie ulegną zmianie. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała do połowy grudnia 2022. Trasy autobusów nie zmienią się. Będą one nadal zatrzymywały się na tymczasowych przystankach.

Czas przejazdu tramwajem do centrum

Czas przejazdu do centrum z końcowego przystanku na Gagarina przy Czerniakowskiej wyniesie mniej niż 15 minut. Budową i projektowaniem tramwaju wzdłuż Gagarina zajmuje się konsorcjum firm – Inżynieria Rzeszów i Balzola za ponad 200 mln zł brutto. Całe zadanie ma zostać wykonane do końca 2023 r. Tramwaj na Gagarina to część innej inwestycji, czyli budowy trasy tramwajowej do Wilanowa. Umowa na to zadanie została podpisana przez Tramwaje Warszawskie na przełomie marca i kwietnia 2022 roku.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności