Alstom zaprezentował w Paryżu, na dworcu Gare de Lyon, wnętrze pociągów TGV nowej, piątej generacji. Pojazd TGV INOUI ma być nie tylko bardziej komfortowy dla pasażerów, ale także tańszy w eksploatacji.
Alstom produkuje te pociągi na zamówienie SNCF Voyageurs, spółki zależnej Kolei Francuskich (SNCF). SNCF Voyageurs odpowiada za obsługę sieci szybkich pociągów. W fazie produkcji nowy skład był nazywany TGV M (modułowy). A projektanci i wykonawcy z Alstomu i firm kooperujących dostali zadanie wyprodukowania pociągu nowej generacji, który będzie bardziej ekologiczny, komfortowy i pomieści większą liczbę pasażerów.
Operatorzy nowego TGV INOUI będą elastycznie konfigurowali składy, gdyż Alstom oferuje możliwość zestawienia pociągu z 7, 8 lub 9 wagonów. Ponadto, w razie potrzeby przewoźnik dostanie do ręki ważne narzędzie: przekształcenie przestrzeni pasażerskiej pierwszej klasy w drugą i odwrotnie. Inne pomieszczenia (miejsca na bagaż, rowery itp.) będą również regulowane w zależności od pory roku lub potrzeb przewozowych. Podróż zarówno w 1, jak i w 2 klasie będzie bardziej komfortowa w porównaniu do obecnie używanych TGV.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest także wagon barowy, który zajmuje teraz dwa piętra połączone schodami. Było to możliwe, gdyż projektanci „odzyskali” przestrzeń pod jadalnią.
Obecna wersja TGV posiada osiem wagonów, więc nowe INOUI z dziewięcioma wagonami zaoferuje o 20% więcej miejsc na swoim pokładzie. W konfiguracji pociągu z dwiema klasami i barem, znajdziemy 600 miejsc, a w maksymalnej konfiguracji TGV pomieści 740 pasażerów.
Szybki i ekologiczny
TGV 5 generacji będzie pobierał o 20% mniej energii z sieci trakcyjnej – dzięki nowym silnikom i lepszej aerodynamice. Ponadto materiały użyte do produkcji pociągu pozwalają na dojście do 97% poziomu recyklingu. Oba wspomniane czynniki czynią francuskie TGV pociągiem dużych prędkości z najniższym śladem węglowym na rynku.
Zawsze byliśmy firmą pionierską: 45 lat po pierwszym TGV zamierzamy ponownie zrewolucjonizować podróże szybkimi pociągami. Piąta generacja TGV odciśnie swoje piętno i stanie się punktem odniesienia dla nadchodzących dekad. To pokazuje, jak dumni i wzruszeni jesteśmy – stwierdził Christophe Fanichet, dyrektor generalny SNCF Voyageurs.
TGV 5 generacji jest pociągiem całkowicie zaprojektowanym i zmontowanym we Francji. Pracuje przy nim z 11 z 16 francuskich oddziałów Alstomu.