Działania

Technologia umili życie pasażerom

Technologia umili życie pasażerom


 

Zmiany technologiczne, które w ostatnim czasie obserwujemy, stwarzają nowe szanse dla osób podróżujących, których realizacja do tej pory nie była możliwa.

Obecnie w krajach Europy Zachodniej, co drugi używany telefon jest już smartfonem, czyli urządzeniem integrującym funkcje telefonu i komputera przenośnego. W Polsce sprzedaż tych urządzeń również rośnie bardzo szybko w tempie 40% rocznie.

Jednym z przykładów zastosowań tego rodzaju urządzeń są płatności mobilne, dzięki którym możliwe stało się m.in. płacenie za bilety Kolei Mazowieckich za pomocą telefonu komórkowego (uruchomienie wrzesień 2011).

 

 

  • Poza tym każdy smartfon zawiera odbiornik GPS (Global Positioning System), dzięki czemu możliwa staje się realizacja scenariuszy z wykorzystaniem położenia osoby podróżującej. W powiązaniu z położeniem danego pociągu, który również zawiera odbiornik GPS, można mówić o usługach związanych z lokalizacją, ang. LBS (Location-Based-Services). Można sobie wyobrazić potencjalne zastosowania w kolejnictwie takie jak:
  • Dostarczanie automatycznej informacji głosowej dla podróżnego, który, wpisując numer pociągu z własnego biletu kolejowego (system automatycznie wykrywa najbliższą stację PKP) otrzymuje informację o czasie spodziewanego przyjazdu. W ten sposób może zaplanować dokładnie czas przybycia na dworzec kolejowy, szczególnie przy spóźniających się pociągach,
  • W trasach podmiejskich subskrypcja osoby podróżującej na informację o pociągach danej relacji może skutkować komunikatami podobnymi do tych w metrze, np. następny pociąg wjeżdża na stację „moją” za 2 minuty, a kolejny spodziewany jest za 18 minut. W ten sposób podróżny może np. zdążyć kupić poranną gazetę, chyba że czyta ją w swoim smartfonie ;-),

 

Informacja graficzna na mapie o pociągach daleko miejskich i spodziewanym czasie dojazdu do stacji docelowej, co umożliwiło by śledzenie położenia pociągu przez podróżnego i odciążenie informacji telefonicznej PKP (ile pociąg relacji Gdańsk – Warszawa dziś się spóźni).

Jak widać jest kilka potencjalnych zastosowań tego typu technologii GPS, którą można wykorzystać już dziś. Zastosowanie tej technologii nie przyspieszy poruszania się pociągów po polskich torach, ale może znacznie zredukować frustrację pasażerów spowodowaną brakiem rzetelnej informacji o opóźnieniach.

 

Adam Domaradzki

Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu; zdobywał doświadczenie doradcze w Accenture i AMG.net (współtwórca firmy); realizował liczne projekty dla czołowych firm w Polsce; absolwent programu PMD IESE Business School 2009 w Hiszpanii.