POLREGIO ma niemal najstarszy tabor w Polsce. Mimo to prawie wszystkie pociągi są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. W tym osób z niepełnosprawnościami (OzN).
Z danych podanych przez przewoźnika wynika, że blisko 9 na 10 pociągów używanych przez POLREGIO spełnia te standardy. Chodzi jednak nie tylko o techniczne wyposażenie wagonów.
Z informacji przekazanej przez POLREGIO wynika bowiem, że wszystkie drużyny konduktorskie są specjalnie przeszkolone „z udzielania pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami podczas podróży”. Są to np. pasażerowie korzystający z wózków inwalidzkich oraz podróżni z dysfunkcjami narządów wzroku i słuchu. Na pomoc mogą liczyć również seniorzy, osoby poruszające się o kulach, rodzice z małymi dziećmi, kobiety w ciąży oraz wszyscy pasażerowie, którzy z innych powodów mają trudności z przemieszczaniem się, zakupem biletów czy dostępem do informacji o przejazdach.
Asysta w podróży
POLREGIO zapewnia asystę drużyny konduktorskiej przy wejściu i wyjściu z pociągu oraz przy zabraniu bagażu. Co istotne, za taką pomoc pasażer nie płaci, a usługę można zamówić na kilka sposobów. Można skorzystać z formularza na stronie polregio.pl. Innym sposobem jest wysłanie e-mail – każde województwo ma swój adres, który też można znaleźć na stronie przewoźnika.
Możliwe jest ponadto zgłoszenie zapotrzebowania na asystę przez infolinię pod numerem 800 022 222 (działa codziennie od 7 do 23). Dla części podróżnych najwygodniejsze będzie skorzystanie z pomocy osób pracujących w kasach biletowych. Pasażer wypełnia w kasie formularz i obsługa w jego mieniu kontaktuje się z infolinią.
POLREGIO jest elastyczne
Przewoźnik zapewnia, że przyjmuje zgłoszenia o asystę nawet jeśli do odjazdu pociągu pozostało mniej niż 24 godziny. Limit 24 godzin wynika z przepisów unijnych, wtedy każdy przewoźnik ma obowiązek zapewnić np. OzN odpowiednie warunki podróżowania. Jeśli natomiast do czasu podróży jest mniej niż doba, wówczas przewoźnik może odmówić udzielenia pomocy. POLREGIO robi inaczej, ale zastrzega, że udzieli wsparcia pasażerowi w takim stopniu, na jaki pozwalają możliwości. Asysta może np. wymagać zmiany podstawianego pociągu na pojazd dostosowany do potrzeb podróżnego. Ale może to być już niemożliwe do wykonania na kilka godzin przed przejazdem.
Osoby o ograniczonej mobilności, nieposiadające biletu są zwolnione z obowiązku zgłaszania się do konduktora niezwłocznie po wejściu do pociągu. Nie są również obciążane dodatkowymi opłatami za wydanie biletu podczas podróży. Z kolei osoby podróżujące z psem przewodnikiem lub psem asystującym, nie muszą nabywać biletu na przewóz zwierzęcia.
Różnie w województwach
POLREGIO zastrzega, że dostępność pociągów z udogodnieniami dla OzN może różnić się pomiędzy województwami. W składach tych znajdują się windy i pomosty ułatwiające wsiadanie, specjalne (oznaczone piktogramami) miejsca w wagonach oraz toalety przystosowane do potrzeb pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich.
Oczywiście więcej udogodnień jest w nowszych, bardziej nowoczesnych pociągach. Tak jest w pojazdach na Podlasiu, które są wyposażone w pola uwagi ułatwiające poruszanie się niewidomym i słabowidzącym. W tych pociągach nadawane są komunikaty głosowe o zbliżających się przystankach, a trasa przejazdu jest dodatkowo wyświetlana na ekranach umieszczonych wewnątrz pojazdu.
W województwach lubelskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim i zachodniopomorskim do potrzeb pasażerów o ograniczonej mobilności dostosowane są wszystkie pociągi. Standardy dostępności spełnia 99% pojazdów w Wielkopolsce, oraz 93% taboru spalinowego i 60% elektrycznych zespołów trakcyjnych na Pomorzu. Tak samo jest w przypadku 90% taboru w województwie warmińsko-mazurskim, 87% w świętokrzyskim i 75% w kujawsko-pomorskim. Ponadto, do potrzeb OzN dostosowana jest zdecydowana większość pociągów w regionach łódzkim i dolnośląskim.
Do obsługi podróżnych z niepełnosprawnościami przystosowana jest również większość kas POLREGIO. Udogodnienia dla kupujących bilety to przede wszystkim obniżone okienka, ale także oznaczenia w alfabecie Braille’a, dotykowe ścieżki prowadzące dla niewidomych oraz pętle indukcyjne, które są wsparciem dla osób z dysfunkcjami narządu słuchu.
Szczegółowe informacje na temat planowania podróży bez barier są dostępne na stronie przewoźnika pod adresem: https://polregio.pl/pl/podroz-bez-barier/.