Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Tablice na Centralnym wreszcie pokażą prawdę

Kolejarze montują na Dworcu Centralnym najnowocześniejszy system informacji pasażerskiej

 

Na pe­ro­nach wi­szą już no­we błę­kit­ne ekra­ny wy­świe­tla­czy LCD. W dru­gim eta­pie w ha­li głów­nej sta­ną tzw. in­fo­bok­sy z ekra­na­mi do­ty­ko­wy­mi. Wy­świe­tla­cze po­ja­wią się przy wej­ściach na pe­ro­ny i w ga­le­riach han­dlo­wych. – To bę­dzie naj­now­szy sys­tem dy­na­micz­nej in­for­ma­cji pa­sa­żer­skiej w Pol­sce – zapewnia rzecz­nik PKP Łu­kasz Kur­piew­ski. – Obej­mie 90 do­dat­ko­wych ekra­nów na pe­ro­nach, w przej­ściach pod­ziem­nych i ha­li głów­nej. Ru­szy naj­póź­niej w mar­cu.

Dwo­rzec Cen­tral­ny ma upodob­nić się pod wzglę­dem in­for­ma­cji pa­sa­żer­skiej do Lot­ni­ska Cho­pi­na. Do hi­sto­rii prze­cho­dzą tzw. pra­go­tro­ny, czy­li ta­bli­ce in­for­ma­cyj­ne z prze­wra­ca­ją­cy­mi się klap­ka­mi.

Sys­tem ma do­star­czyć pa­sa­że­ro­wi kom­plet in­for­ma­cji: o go­dzi­nie od­jaz­du, sta­cji do­ce­lo­wej, cza­sie prze­jaz­du itd. We­dług ko­le­ja­rzy, bę­dzie na bie­żą­co re­ago­wać na sy­tu­ację na to­rach, uwzględ­nia­jąc awa­rie i opóź­nie­nia.

Część ta­blic już dzia­ła, ale ko­le­ja­rze za­strze­ga­ją, że wciąż trwa­ją te­sty. Wy­ko­naw­ca pra­cu­je np. nad for­ma­tem ob­ra­zo­wa­nia. Pa­sa­że­ro­wie skar­żą się, że za­sto­so­wa­na obec­nie czcion­ka jest ma­ło czy­tel­na, a od­stę­py mię­dzy wy­ra­za­mi za ma­łe.

W za­ka­mar­kach Dwor­ca Cen­tral­ne­go ko­le­ja­rze uru­cha­mia­ją cen­trum ste­ro­wa­nia, w któ­rym na mo­ni­to­rach moż­na pod­glą­dać ob­raz z ka­mer. Sys­tem jest bu­do­wa­ny tak, że­by umoż­li­wić dal­szy jego roz­wój w przy­szło­ści. Wy­ko­naw­ca kła­dzie oka­blo­wa­nie pod do­dat­ko­we mo­du­ły.

Koszt urzą­dzeń – 8 mln zł brut­to. Wy­ko­naw­cą jest kon­sor­cjum PKP In­for­ma­ty­ka i Ko­le­jo­wych Za­kła­dów Łącz­no­ści z Byd­gosz­czy, któ­re wska­zały w prze­tar­gu PKP Od­dział Dwor­ce Ko­le­jo­we. Umo­wa obej­mu­je też usługi ser­wi­so­wo­-eks­plo­ata­cyj­ne przez 60 mie­się­cy.

Jak po­da­ją PKP, dy­na­micz­na in­for­ma­cja pa­sa­żer­ska na Cen­tral­nym bę­dzie dzia­łać na­wet w tem­pe­ra­tu­rze –35 st. C. No­wo­cze­sne wy­świe­tla­cze prze­cho­dzą wła­śnie mi­mo­wol­ne te­sty na mrozie.

W In­ter­ne­cie można teraz oglądać zdjęcia wiel­kich so­pli, któ­re zwi­sa­ją z wy­świe­tla­czy m.in. na pe­ro­nie czwar­tym Dwor­ca Cen­tral­ne­go. „Za­raz spad­ną ko­muś na gło­wę i bę­dą ofia­ry re­mon­tu. Skąd so­ple pod zie­mią na wy­re­mon­to­wa­nym dwor­cu?” – dzi­wi się „Mi­cha­ł74″.

Film umie­ścił w sie­ci in­ter­nau­ta „Faux News”, któ­ry re­gu­lar­nie wy­ty­ka PKP błę­dy po­peł­nia­ne pod­czas re­mon­tu Dwor­ca Cen­tral­ne­go. W lip­cu ubie­głe­go ro­ku ujaw­ni­li­śmy je­go film umiesz­czo­ny na YouTu­be, na któ­rym wo­da le­je się ze stro­pów na pod­ziem­ne pe­ro­ny – jak pod­czas ule­wy.

– So­ple usu­wa­my, że­by ni­ko­mu nie spa­dły na gło­wę. Po­ja­wia­ją się z po­wo­du nie­szczel­no­ści pły­ty, na któ­rej stoi Dwo­rzec Cen­tral­ny. Nie­ste­ty, obiekt przecieka – mó­wi Ka­mil Mi­ga­ła z Gru­py PKP.

Przed­sta­wi­cie­le PKP przy­zna­ją, że pły­ta nad pe­ro­na­mi „pod­le­ga ero­zji”. Pod­czas re­mon­tu au­striac­ki wy­ko­naw­ca PORR od­krył po­nad ty­siąc prze­cie­ków. To wła­śnie ich usu­wa­nie i no­wy sys­tem in­for­ma­cji pa­sa­żer­skiej wy­win­do­wa­ły kosz­ty z 48 do 61,5 mln zł.

– Sta­ra­li­śmy się uszczel­nić wła­sne te­re­ny nad pe­ro­na­mi. Ale wo­da prze­cie­ka też z te­re­nów miej­skich, któ­re nie są w na­szej ge­stii, np. z par­kin­gu przy ul. Emi­lii Pla­ter – dodaje Mi­ga­ła.

Eks­per­tów nie dzi­wią ciek­ną­ce stro­py, bo PKP nie pro­wa­dzą re­mon­tu ka­pi­tal­ne­go, tylko li­fting. We­dług Ad­ria­na Fur­gal­skie­go z Ze­spo­łu Do­rad­ców Go­spo­dar­czych TOR, li­fting Dwor­ca Cen­tral­ne­go to głów­nie czysz­cze­nie, ma­lo­wa­nie i za­ma­lo­wy­wa­nie bru­du, że­by ra­to­wać ho­nor na Eu­ro 2012.

PKP uda­ło się wy­wal­czyć w Mi­ni­ster­stwie Trans­por­tu 10 mln zł na re­mont 20 cią­gów scho­dów ru­cho­mych i 10 po­chyl­ni. Tych prac nie uda się na­wet za­cząć przed Eu­ro 2012. Pod­czas pił­kar­skiej im­pre­zy Cen­tral­ny nie bę­dzie w peł­ni do­sto­so­wa­ny do po­trzeb nie­peł­no­spraw­nych.

Re­mont Dwor­ca Cen­tral­ne­go ma się skoń­czyć na prze­ło­mie kwiet­nia i ma­ja. Przed Eu­ro 2012 pa­sa­że­ro­wie w War­sza­wie ma­ją też do­stać wy­re­mon­to­wa­ne przy­sta­nek PKP Sta­dion i część Dwor­ca Wschod­nie­go (nie uda się z Za­chod­nim).

 

 

źródło: Rzeczpospolita{jcomments on}

Podobne artykuły