Od niedzieli, 15 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów 2024/2025. Będą krótsze czasy przejazdu m.in. z Warszawy do Szczecina, Białegostoku i Lublina.
Pasażerowie wsiądą do pociągów z kolejnych nowych przystanków np. w Krakowie, Częstochowie i Rzepinie.
Jak tłumaczył Minister Piotr Malepszak, podczas konferencji prasowej dot. nowego rozkładu jazdy, tam gdzie PKP Intercity nie będzie miał bezpośrednich połączeń, w miastach ze słabszą ofertą, organizator będzie szukał synergii różnych przewoźników. W przyszłości dodatkowych połączeń ma być więcej, aby pasażer miał możliwość dogodnej 15-20 minutowej przesiadki.
Gdy mówimy o nowym rozkładzie jazdy, to warto pokazać, co się zmienia w konkretnych liczbach, m.in. praca eksploatacyjna wzrośnie o 11%. Oznacza to, że od grudnia pociągi Intercity będą pokonywały 78 milionów kilometrów rocznie jeszcze taborem, który dzisiaj posiadamy. Ten tabor będzie jeździł więcej, jego wykorzystanie będzie lepsze. I tak jak od kwietnia zaczęliśmy pracować nad efektywnością, nad lepszym wykorzystaniem taboru, tak powiedzieliśmy sobie od początku, że nie mamy dostępności 40% i walczymy o dostępność 90%. – powiedział minister Piotr Malepszak.
Zrealizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycje umożliwiają podnoszenie prędkości na liniach kolejowych, co oznacza jeszcze szybsze podróże. Od 15 grudnia krócej pojedziemy z Warszawy do Szczecina (około 4 h 20 minut). Ze stolicy Pomorza Zachodniego dotrzemy szybciej nie tylko do Warszawy, ale także do stolicy Wielkopolski (ok. 1h 50 min.). To efekt zwiększenia prędkości na tej trasie do 160 km/h (na odcinkach Sochaczew- Łowicz – Kutno i Wronki – Krzyż – Szczecin Dąbie). Również dzięki zwiększeniu prędkości jazdy pociągów do 160 km/h na odcinku Małkinia – Białystok, najszybszy skład z Warszawy do stolicy Podlasia dojedzie w 1 h 30 minut. Efektem podwyższania prędkości na liniach kolejowych będzie również atrakcyjny czas przejazdu ze stolicy do Zielonej Góry (4 h 38 minut), jak również z Zielonej Góry do Szczecina – najszybsze połączenie wyniesie 2 h 11 minut.
Porównując PKP Intercity z rynkiem europejskim, z przewozami dalekobieżnymi, możemy mówić o bardzo dużym sukcesie. Mamy już średnio ponad dwie podróże na mieszkańca rocznie koleją dalekobieżną, jesteśmy powyżej poziomu niemieckiego, chcemy iść w kierunku poziomu francuskiego i innych najlepszych kolei. Stąd tych działań w infrastrukturze, działań PKP Intercity, działań rozkładowych będzie więcej. – powiedział Piotr Malepszak.