Strona główna » Opinie » Działania » Studenci z innowacyjnymi pomysłami dla kolei. Jest rozstrzygnięcie konkursu NSZ „KOKOS”

Studenci z innowacyjnymi pomysłami dla kolei. Jest rozstrzygnięcie konkursu NSZ „KOKOS”

Redakcja
Materiał konkursowy

Zakończono tegoroczną edycję ogólnopolskiego konkursu realizowanego przez Niezależne Zrzeszenie Studentów. Poznaliśmy laureatów nagrody w kategorii „Railway”. Studenci z wielu uczelni wyższych w całej Polsce zaprezentowali innowacyjne rozwiązania dla transportu szynowego.

25 kwietnia 2021 roku odbyła się gala finałowa konkursu KOKOS, czyli Konkurs Konstrukcji Studenckich. W finale rywalizowało ze sobą 5 projektów, które zostały ocenione przez grono jury, działających w branży kolejowej. Głównym partnerem tegorocznej edycji były Polskie Koleje Państwowe S.A.

Piękna i zarazem pożyteczna idea organizacji przez Niezależnie Zrzeszenie Studentów tego Konkursu oraz partnerstwo PKP S.A. świadczą o dwóch rzeczach. Po pierwsze, co osobiście bardzo mnie cieszy, o tym, iż młodzież akademicka jest otwarta na rynek, na przedsiębiorców, że chce, aby pomysły wychodziły poza mury uczelni i przysłowiowe szuflady. Po drugie, że wśród partnerów i patronów wydarzenia, obok PKP S.A., są także inne organizacje rządowe i samorządowe. Sądzę, że wszyscy tu obecni zgodzimy się ze stwierdzeniem, że młodzi i najbardziej utalentowani konstruktorzy, inżynierowie, wynalazcy są przyszłością Polski, a wykorzystanie ich potencjału twórczego i zaangażowania może przynieść realne korzyści gospodarcze – powiedział podczas gali finałowej Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A. – Nasi eksperci byli zaangażowani w Konkurs także we wcześniejszych latach. Wynika to z faktu, że obszar badawczo-rozwojowy jest dla nas bardzo ważny. Korzystając z okazji, chciałbym wspomnieć, że obecnie jesteśmy w fazie formalizowania współpracy badawczo-rozwojowej z kilkoma uczelniami – głównie technicznymi. W zeszłym roku nawiązaliśmy już współpracę z Siecią Badawczą Łukasiewicz i instytutami sieci POLTRIN. Naszym zdaniem wkład polskiego świata nauki do rozwoju sektora kolejowego jest bardzo obiecujący, a zgłoszone pomysły są na wysokim poziomie. W PKP S.A. zdobywamy także cenne doświadczenia związane z udziałem w przedsięwzięciach międzynarodowych dla sektora kolejowego, takich jak Horyzont 2020 czy – do czego się obecnie przygotowujemy – Horyzont Europa. Chciałbym podkreślić, że w naszej działalności jesteśmy również otwarci na współpracę z zespołami studentów opracowujących innowacyjne rozwiązania, zatem konkurs KOKOS postrzegamy też jako okazję do nawiązania relacji – dodał.

3. miejsce – symulator nowoczesnego taboru

Trzecie miejsce zajęli uczestnicy Konkursu z Koła Naukowego Inżynierów Transportu Publicznego w Politechnice Poznańskiej. Celem projektu studentów jest stworzenie symulatora do szkolenia maszynistów. Zgodnie z przyjętymi założeniami, ma on posiadać w pełni funkcjonalny pulpit, docelowo połączony z zabudową zwiększającą realizm symulacji. Ze względu na znaczną złożoność projektu przewidziano etapowanie prac. Realizacja poszczególnych etapów jest uzależniona od możliwości finansowych oraz lokalowych.

Zaplanowano następujące etapy:

  1. Wykonanie mobilnego pulpitu z kompletem najważniejszych urządzeń kontrolno – sterujących, przystosowanego do współpracy z komputerem i rzutnikiem jako urządzenie “wejścia – wyjścia”, stanowiącego swoisty „”poligon doświadczalny”” pozwalający na wypróbowanie zastosowanych rozwiązań;
  2. wykonanie profesjonalnego pulpitu, stanowiącego zasadniczą część stacjonarnego stanowiska;
  3. wykonanie zabudowy kabiny wraz z ekranem/ekranami.

Budowa symulatora przewidziana jest w oparciu o polskie oprogramowanie „MaSzyna”. Jest to program na licencji open-source, powstały jako projekt opracowany przez miłośników kolei dla miłośników kolei, udostępniany bezpłatnie. Oprogramowanie to po wielu latach rozwoju osiągnęło duży realizm w zakresie sterowania, fizyki oraz grafiki. Ponadto posiada możliwość współpracy z zewnętrznymi pulpitami symulatorów – tłumaczą studenci.

Zgodnie z założeniami, po ukończeniu prac, symulator ma spełniać wymogi stawiane przez odpowiednie akty normatywne oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 10 lutego 2014 r. w sprawie świadectwa maszynisty (Dz. U. 2014 poz. 212) i Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w zakresie standardów budowy symulatorów wykorzystywanych do okresowych szkoleń maszynistów, co powinno stanowić o jego wysokiej wartości dydaktycznej.

Mat. konkursowy

Mat. konkursowy

2. miejsce – efektywna energetycznie lokomotywa

Głównym celem naszego projektu jest stworzenie możliwie efektywnej energetycznie lokomotywy elektrycznej przeznaczonej do ruchu po torze o rozstawie szyn 10 i 1⁄4 cala. Naszym celem jest również zaprojektowanie konstrukcji wykorzystującej innowacyjne, niestosowane w branży szynowej rozwiązania, która stanowić będzie przykład dla nowoczesnego pojazdu szynowego. Wierzymy, że nasza lokomotywa posłuży za wzorzec przy tworzeniu nowych konstrukcji dla branży szynowej – piszą studenci.

W opracowanej przez zespół lokomotywie PUTrain zawarte zostało wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych. Wśród najciekawszych elementów tworzących lokomotywę są:

  • silniki BLDC,
  • kompozytowe poszycie nadwozia,
  • koła szprychowe,
  • zaawansowany, zdalny system sterowania lokomotywą,
  • system rekuperacji energii,
  • nowoczesna konstrukcja ramy wózka, wykorzystująca wahaczowe prowadzenie zestawów kołowych.

Jestem pod dużym wrażeniem innowacyjnych elementów zastosowanych w pociągu PUTrain, którego wcześniejsze wersje były już prezentowane w poprzednich edycjach konkursu i wydawałoby się, że trudno o wprowadzenie nowych rozwiązań. Studenci z Politechniki Poznańskiej udowodnili jednak, że możliwe jest dalsze rozwijanie ich koncepcji – powiedział Zbigniew Jancewicz, Dyrektor Biura Badań, Rozwoju i Cyfryzacji.

Lokomotywa brała udział w konkursie Railway Challenge 2019 i 2020.

Mat. konkursowy

Mat. konkursowy

Mat. konkursowy

Mat. konkursowy

1. miejsce – „Rostanice” dworzec dla kolei magnetycznej

Projekt Rostanice przedstawia koncepcję dworca kolejowego dla pociągów magnetycznych. Projektowany dworzec zlokalizowany jest w Złotym Stoku w starej kopalni złota. Miejscowość ta leży przy granicy polsko- czeskiej. Stacja kolejowa będzie zatem łączyć oba kraje, tworząc nowe połączenia komunikacyjne usprawniając przemieszczanie się pasażerów oraz handel międzynarodowy. Projektowany dworzec wykorzystuje nieużywane już tunele starej kopalni, co minimalizuje ingerencję w strukturę góry. W Złotym Stoku funkcjonował kiedyś transport kolejowy połączony z kopalnią złota.

Budynek dworca, który obsługiwał pasażerów stoi do dzisiaj, niestety infrastruktura nie przetrwała z powodu powodzi w 1997 r. Projektowany dworzec prezentuje zupełnie nowe podejście do tego typu obiektów. Zastosowany układ peronów jest niekonwencjonalny, gdyż znajdują się one jeden nad drugim, a główna komunikacja odbywa się pionowo. Takie rozplanowanie pozwala na bardziej intuicyjne poruszanie się użytkowników po obiekcie, wykorzystując tym samym potencjał góry – opisują swój projekt studenci.

Mat. konkursowy

Mat. konkursowy

Mat. konkursowy

Mat. konkursowy

Bardzo cieszę się, że mogłem wziąć udział w ocenie prac zespołów studenckich w ramach konkursu KOKOS w kategorii Railway. Dzięki wysokiemu poziomowi wszystkich zakwalifikowanych do konkursu zespołów, wskazanie najlepszego rozwiązania było bardzo trudne. Wszystkie grupy studentów zaprezentowały bardzo interesujące pomysły, w których zastosowane zostało wiele innowacyjnych rozwiązań. Ostatecznie zwyciężyła koncepcja budowy dworca w Złotym Stoku o nazwie ROSTANICE. Szczególne cenne w tym projekcie było zastosowanie wielu nowoczesnych rozwiązań architektonicznych i zaproponowania ekologicznych komponentów, które zarówno zmniejszają zanieczyszczenia i emisję CO2, a jednocześnie mogą wpłynąć na zmniejszenie zużycia różnych mediów zużywanych na terenie dworca – skomentował Zbigniew Jancewicz, Dyrektor Biura Badań, Rozwoju i Cyfryzacji.

Alarm anty-kradzieżowy

Gdy podróżuje się samemu zdarzają się sytuacje kiedy opuszcza się swój przedział. Dzięki naszemu rozwiązaniu nie będzie trzeba martwić się o pozostawiony bagaż bez opieki – opisują swój projekt studenci. Ulepszona, druga wersja zdalnego alarmu bagażowego. Tym razem komunikacja odbywa się zdalnie w 2 strony, jest możliwość ładowania akumulatorka przez port micro USB i dodatkowy nowy element zabezpieczenia. Zasada działania: „pudełeczko” do którego jest przymocowana linka z alarmem przyczepiamy w plecaku a linkę do półki. Za pomocą małego pilota aktywujemy alarm. Za pomocą pilota zostaniemy poinformowani gdy ktoś: poruszy plecakiem, odepnie linkę, przetnie linkę lub otworzy plecak – dodają.

Mat. konkursowy

Mat. konkursowy

Oświetlenie inforamcyjno-ostrzegawcze

Celem stosowania Peronowego Systemu Oświetlenia Informacyjno-Ostrzegawczego jest poprawa bezpieczeństwa pasażerów oraz poprawa informacji pasażerskiej na peronach kolejowych poprzez wizualne ostrzeganie osób znajdujących się na peronie przed zbliżaniem się do krawędzi peronu, ostrzeganie przed wjeżdżającym pociągiem oraz informowanie podróżnych w sposób intuicyjny o sektorach peronowych.

Projekt RPAS obejmuje montaż listwy świetlnej LED na powierzchni peronu, stanowiącej dodatkową linię bezpieczeństwa. Pulsujące światło o czerwonej barwie będzie uruchamiane w przypadku, gdy podróżny zbliży się do krawędzi pustego peronu. W pozostałych przypadkach oświetlenie wraz z tablicami informacyjnymi będzie wizualnie wyznaczać sektor przypisując mu właściwy kolor. Ułatwi to podróżnym znalezienie odpowiedniego miejsca na peronie, w którym ma znajdować się ich wagon lub pociąg. Będzie to także stanowiło pomoc dla osób niedowidzących. System RPAS może być szeroko stosowany zarówno na dużych dworcach kolejowych jak i na mniejszych stacjach i przystankach kolejowych – czytamy w opisie projektu

Jednocześnie zarówno symulator stanowiska maszynisty, jak i system oświetlenia informacyjno-ostrzegawczego stanowią ciekawe rozwiązania, które po ich dopracowaniu, mogą znaleźć zastosowanie jako komercyjne produkty. Potencjalnie najprostszą koncepcją wydaje się zdalny alarm bagażowy, jednak z drugiej strony jest to projekt, który ma największe i realne szanse, aby stać się komercyjnym produktem. Obserwując zaangażowanie i duży wkład pracy, jaki wszyscy uczestnicy włożyli w przygotowanie swoich projektów, ich pomysłowość i chęć rozwijania innowacyjnych rozwiązań, jestem bardzo wdzięczny organizatorom, że mogłem uczestniczyć w tak ciekawym wydarzeniu – skomentował Zbigniew Jancewicz, Dyrektor Biura Badań, Rozwoju i Cyfryzacji.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x