Brytyjski start-up Steamology otrzymał kontrakt na przetestowanie swojego systemu napędzanego parą wodną zasilaną wodorem w zmodyfikowanej lokomotywie towarowej. Projekt, współfinansowany przez Arup oraz Eversholt Rail, przewiduje adaptację lokomotywy spalinowej klasy 60 na prototyp zeroemisyjny.
Steamology zastosuje swoje opatentowane generatory pary, które będą zasilane wodorem. W testowej lokomotywie zainstalowanych zostanie 20 takich generatorów, zastępując silnik spalinowy o mocy 2300 kW.
System będzie składał się również z czterech turbin parowych i magazynu gazu o pojemności 140 kg. Para o niskim ciśnieniu (40 bar) i temperaturze około 400°C będzie napędzać turbiny, które z kolei będą zasilać alternator trakcyjny.
Projekt konwersji ma na celu stworzenie w pełni funkcjonalnej lokomotywy o mocy 2 MW i zerowej emisji spalin.
Jak poinformował seris IRJ, Steamology planuje rozpoczęcie prac w przyszłym roku. Jeśli testy zakończą się sukcesem, technologia może być zastosowana zarówno w istniejących lokomotywach, jak i w nowych projektach.
Steamology podkreśla, że ich system ma przewagę nad ogniwami paliwowymi i bateriami wodorowymi, eliminując użycie metali ziem rzadkich oraz wykorzystując wodę wydzielaną podczas pracy.
Woda ta mogłaby być zbierana w lokomotywie, a następnie przepuszczana przez elektrolizer zasilany energią odnawialną, aby produkować zielony wodór i tlen. Ponadto, gazy paliwowe mogą mieć niższą jakość (z większą zawartością wody) niż te używane w ogniwach paliwowych, co obniża wymagania dotyczące czyszczenia i suszenia gazów.
System parowy zapewnia dużą moc i wysoki moment obrotowy, co czyni go idealnym dla lokomotyw towarowych, choć może być również odpowiedni dla lokomotyw pasażerskich.
Ten projekt pokaże, że można przerobić ciężkie pojazdy spalinowe na zeroemisyjne, zachowując ich pełną funkcjonalność i spełniając cele ekologiczne – powiedział CEO Steamology, Matt Candy