Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Spółka CPK projektuje funkcjonalne węzły przesiadkowe. Impuls rozwojowy nie tylko dla największych miast

Spółka CPK projektuje funkcjonalne węzły przesiadkowe. Impuls rozwojowy nie tylko dla największych miast

Redakcja
Fot. ŁKA

Program CPK to nie tylko nowe lotnisko i sieć szybkich kolei. Projektowane linie przyczynią się do powstania węzłów przesiadkowych dla pasażerów korzystających z pociągów i autobusów oraz dla rowerzystów i kierowców. Poprawie ulegnie również wygląd otoczenia stacji kolejowych. Tak się stanie m.in. w Sieradzu, gdzie spotykają się projektowane linie Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadzące z Warszawy i Łodzi do Wrocławia i Poznania.

W połowie lipca przedstawiciele spółki CPK i lokalnych władz podpisali porozumienie o współpracy dotyczące zagospodarowania okolic stacji kolejowej w Sieradzu. Po wybudowaniu tzw. igreka, czyli linii KDP Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław/Poznań, miasto Sieradz stanie się regionalnym centrum przesiadkowym. To właśnie Sieradz znajduje się u zbiegu linii dużych prędkości, które zostaną poprowadzone ze stolicy i CPK do Wrocławia i Poznania, z istniejącą linią kolejową nr 14.

Nowe linie kolejowe CPK projektujemy i budujemy dla pasażerów. Żeby zachęcić ich do korzystania z pociągów, dużą wagę przykładamy do standardu i funkcjonalności stacji kolejowych i ich otoczenia. Celem jest stworzenie kompletnych węzłów przesiadkowych, czyli miejsc, w których pasażer będzie miał wygodny dostęp do różnych środków transportu, np. pociągów, autobusów, rowerów i taksówek – mówił podczas konferencji prasowej w Sieradzu wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Na inwestycjach CPK zyskają nie tylko duże ośrodki, ale też miasta powiatowe, w tym dawne wojewódzkie, czego Sieradz jest doskonałym przykładem – dodał.

Źródło: CPK

W planach jest zmiana stacji PKP Sieradz w nowoczesny węzeł przesiadkowy połączona z całkowitą rewitalizacją jej otoczenia. Pasażerowie zyskają wygodne przejście pod torami, które pozwoli na bezpieczny, bezkolizyjny dostęp do peronów, a jednocześnie połączy północną i południową częścią Sieradza. Obecnie niezagospodarowane tereny po północnej stronie torów, zostaną przystosowane do obsługi transportu autobusowego, rowerowego i samochodowego. Zachowany zostanie charakter zabytkowych obiektów architektonicznych, np. odnowionego dworca i wieży wodnej, w sąsiedztwie których powstanie nowa przestrzeń publiczna dostępna dla przechodniów i rowerzystów. Całość prac w zakresie węzła przesiadkowego w Sieradzu realizowana jest równolegle i w ścisłym związku z pracami nad dokumentacją projektową dla całego odcinka Łódź – Wrocław.

Sieradz jest tak dogodnie zlokalizowany na projektowanej sieci KDP, że wręcz idealnie nadaje się do pełnienia funkcji znaczącego węzła przesiadkowego o charakterze regionalnym i międzyregionalnym. To bardzo dobra wiadomość, że kolej nie będzie już dzielić naszego miasta. Wręcz przeciwnie: dzięki wspólnym inwestycjom CPK i samorządu, Sieradz otrzyma potężny impuls rozwojowy, a otoczenie stacji odmieni swój wygląd – mówi Paweł Osiewała, prezydent Sieradza.

Źródło: CPK

Podpisane porozumienie to kontynuacja wspólnych działań spółki CPK i władz Sieradza. W sprawie założeń projektowych otoczenia stacji kolejowej i koncepcji przestrzennej węzła przesiadkowego w kwietniu tego roku spółka CPK i władze miasta zorganizowały warsztaty urbanistyczne, w których uczestniczyli przedstawiciele m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych, PKP S.A., MPK Sieradz, PKS Sieradz, Powiatowego Zarządu Dróg w Sieradzu, a także eksperci branżowi i projektanci CPK. Podczas warsztatów powstały trzy rozwiązania zagospodarowania otoczenia stacji kolejowej. W tej chwili trwają prace nad finalną koncepcją.

Z dużą starannością planujemy nasze węzły przesiadkowe. Najpierw przeprowadzamy analizę otoczenia i potencjału ruchowego poszczególnych lokalizacji: wykonujmy pomiary ruchu, badania pasażerskie na stacjach, analizy dostępności, zarówno piesze, jak i kołowe. Na koniec klasyfikujemy poszczególne stacje i w ramach warsztatów wielobranżowych następuje proces wymiarowania elementów infrastruktury poszczególnych węzłów, tak aby były skrojone na miarę potrzeb ich użytkowników – mówi Magda Niewęgłowska, Kierownik ds. Analiz Transportowych z Pionu Kolejowego spółki CPK.

Źródło: CPK

W najbliższym czasie spółka CPK planuje podpisanie kolejnych porozumień z samorządami w zakresie planowania węzłów przesiadkowych i ich powiązań funkcjonalnych z otoczeniem.

Po latach zastoju w tej dziedzinie spółka CPK przygotowuje budowę ok. 2 000 km nowych linii kolejowych. Jednocześnie z pierwszym etapem lotniska ma być gotowy odcinek KDP między Warszawą i Łodzią, który włączy port lotniczy w system kolejowy. Trwa już zaawansowane projektowanie dla ponad 400 km linii dużych prędkości, w tym dla odcinka Warszawa – Łódź, który ma zostać uruchomiony jednocześnie z pierwszym etapem lotniska.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności