Siemens Mobility otrzymał pierwsze zamówienie na lokomotywy Vectron wyposażone w moduł akumulatorowy. Moduł akumulatorowy umożliwia Vectronowi pracę na krótkich dystansach bez napowietrznej linii energetycznej, oferując przyjazny dla środowiska sposób pokonywania tzw. ostatniej mili. i wykonywanie jazd manewrowych bez sieci trakcyjnej. Potrzebna do tego energia jest dostarczana przez wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy z inteligentnym systemem zarządzania akumulatorem do sterowania ładowaniem i rozładowywaniem.
JeMyn AG, spółka zależna Widmer Rail Services AG, zamówiła dwie lokomotywy Vectron z modułami zasilania akumulatorowego. Finansowanie transakcji zostało zapewnione na wczesnym etapie dzięki strukturyzowanemu rozwiązaniu finansowemu zaaranżowanemu z bankiem partnerskim, Raiffeisen Schweiz Genossenschaft. Dostawa lokomotyw planowana jest na 2027 rok.
Cieszymy się, że możemy dalej rozbudowywać naszą flotę Vectron z Widmer Rail Services AG i chcielibyśmy podziękować im za zaufanie do naszej platformy lokomotyw. Dzięki modułowi zasilania bateryjnego nasi klienci mogą teraz pokonywać całe swoje trasy operacyjne elektrycznie i za pomocą baterii, co dodatkowo zmniejsza emisję CO2 w transporcie kolejowym. Dla naszych klientów ten rozwój dodaje kolejny innowacyjny pakiet funkcjonalny do udanej rodziny Vectron – powiedział Andre Rodenbeck, CEO pionu biznesowego taboru kolejowego w Siemens Mobility.
Dzięki nowemu modułowi zasilania akumulatorowego Vectron jest dla nas idealną lokomotywą. Dzięki temu pakietowi funkcjonalnemu możemy teraz jeszcze wydajniej obsługiwać operacje manewrowe bez pomocy dodatkowych lokomotyw manewrowych. Umożliwi nam to dalszą optymalizację procesów operacyjnych i oszczędność kosztów – powiedział Pierre Widmer, dyrektor generalny Widmer Rail Services AG.
Aspekty środowiskowe i znaczenie ostatniej mili
Unikalna modułowość sprzętu Vectron zapewnia operatorom pełną elastyczność w zakresie ich działalności, nawet w przypadku braku napowietrznych linii energetycznych. Moduł zasilania akumulatorowego eliminuje potrzebę korzystania z elektrycznych lub spalinowych lokomotyw manewrowych, co nie tylko ma sens ekonomiczny, ale także jest korzystne dla środowiska. Nowy pakiet funkcjonalny stanowi ważny krok w kierunku zapewnienia zrównoważonego transportu kolejowego, ponieważ pomaga zmniejszyć emisje i zanieczyszczenie hałasem.
Fakty i liczby dotyczące platformy Vectron
Dzięki najnowszemu zamówieniu Siemens Mobility sprzedał ponad 2600 lokomotyw z rodziny Vectron 103 klientom w 16 krajach. Do tej pory flota Vectron przejechała łącznie ponad miliard kilometrów i udowadnia swoją wydajność w codziennych operacjach. Lokomotywy z rodziny Vectron otrzymały dopuszczenie do eksploatacji w 20 krajach europejskich.
Polscy operatorzy kolejowi i przewoźnicy zakupili już blisko 150 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Siemensa (Husarz, Vectrony, Smartrony). Na co dzień korzystają z nich CARGOUNIT, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej i Laude.