NaKolei.pl WiadomościTabor Siemens Mobility chce wejść do Polski z taborem wodorowym i bateryjnym. Wspiera także rewolucję cyfrową na polskich torach

Siemens Mobility chce wejść do Polski z taborem wodorowym i bateryjnym. Wspiera także rewolucję cyfrową na polskich torach

Redakcja
Od lewej: Krzysztof Celiński (CEO Siemens Mobility Polska w latach 2016-2021), Hubert Meronk CEO Siemensa w Polsce od stycznia 2022 r. Fot. Siemens Mobility

Siemens Mobility ma postawione cele, które chce osiągnąć na polskim rynku. To m. in. dostawa wodorowych i bateryjnych pojazdów.

O przeszłości oraz przede wszystkim przyszłości Siemensa w Polsce rozmawialiśmy z Krzysztofem Celińskim (prezesem polskiego oddziału Siemens Mobility w latach 2016-2021) oraz Hubertem Meronk, który objął stanowisko Prezesa Zarządu na początku stycznia 2022 roku.

Planowana zmiana w zarządzie Spółki

Wraz z początkiem 2022 r. Hubert Meronk przejął obowiązki prezesa zarządu Siemens Mobility w Polsce zastępując na tym stanowisku Krzysztofa Celińskiego, odchodzącego po blisko 50 latach pracy zawodowej na emeryturę. Dotychczasowy prezes firmy pracę zawodową rozpoczął w 1974 r. w Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Kolejowej (obecnie Instytut Kolejnictwa)

Zmianę traktujemy jako ewolucję i kolejny krok w kierunku wzmacniania pozycji Polski w strukturze Siemens Mobility w Europie Środkowo-Wschodniej. Planowaliśmy ją od dawna. Kładziemy duży nacisk na rozwiązania cyfrowe w obszarze zarządzania ruchem, bezpieczeństwa, planowania i monitorowania, stąd też pojawienie się nowej osoby z ogromnym doświadczeniem w strategiach informatycznych. Na tym opiera się przyszłość kolei w Europie i w Polsce. Cyfryzacja jest także osią naszych nowoczesnych produktów i rozwiązań – zaznaczył dotychczasowy prezes polskiego oddziału Siemens Mobility, Krzysztof Celiński.

NaKolei.pl: Jakie rozwiązania będą rozwijane w Siemens Mobility na polskim rynku?

Koncentrujemy się na rozwiązaniach ekologicznych i efektywności energetycznej. Kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu, ma kluczową rolę do odegrania w ograniczeniu emisji paliw kopalnych w Europie do 2050 r. Kluczowe nowe kierunki naszego rozwoju w Polsce w najbliższych latach to ekologiczne pojazdy bateryjne Mireo B i wodorowe Mireo H do eksploatacji na liniach niezelektryfikowanych. Stawiamy także na szeroko rozumianą cyfryzację, cyberbezpieczeństwo oraz automatyzację taboru i infrastruktury. Zaawansowane systemy cyfrowe w obszarze sterowania ruchem kolejowym, jakie rozwijamy na terenie całej Norwegii, czy w niemieckim Finnentrop, pomagają zwiększać efektywność zarządzania taborem i generują oszczędności np. w zużyciu energii elektrycznej do 30 procent – powiedział nowy prezes zarządu Siemens Mobility, Hubert Meronk.

Nowy prezes z doświadczeniem z branży IT

Hubert Meronk posiada dużą wiedzą z zakresu kolejnictwa, modelowania procesów, budowania oraz wdrażania strategii cyfryzacji i systemów informatycznych na rynku polskim i zagranicznym. Realizował m.in. projekty informatyczne dla kolei norweskich, a do grudnia 2020 roku był członkiem zarządu w Metrze Warszawskim. Posiada także cenne doświadczenie samorządowe jako radny w gminie Konstancin-Jeziorna w komisji poświęconej zagadnieniom smart city. Doświadczenie managerskie oraz zawodowe zdobywał również pracując na czołowych stanowiskach w CapGemeni w Norwegii, VingCard w USA oraz w Polsce w Banku PKO BP, Banku BOŚ Bank, Polskich Liniach Lotniczych LOT, T-Systems Polska oraz Banku Pocztowym. Ukończył studia informatyczne w Norwegii i USA.

Trendy europejskie oraz wymogi regulacji europejskich wymagają włączenia się w cyfrowe sterowanie oraz wykorzystywanie technologii IoT do planowania i monitorowania serwisu szeroko rozumianej infrastruktury kolejowej. Polska infrastruktura kolejowa ma spory dług technologiczny, a co za tym idzie wielki potencjał do nadrobienia luki informatycznej – dodał Hubert Meronk.

Jaki był rok 2021 dla Siemensa?

Krzysztof Celiński podsumowując działalność Siemensa w 2021 roku wskazał, że producent stale pozyskiwał nowych klientów, którzy nabywali kolejne lokomotywy Vectron oraz rozszerzał swoją działalność w obszarze serwisu oraz dostaw komponentów i urządzeń pokładowych ETCS.

W ciągu ostatnich kilku lat potroiliśmy liczę zaoferowanych lokomotyw wielosystemowych dla polskich przewoźników i operatorów kolejowych. Na targach TRAKO 2021 podpisaliśmy m. in. największy w Polsce kontrakt z CARGOUNIT na dostawę do 30 lokomotyw Vectron MS – pierwsze elektrowozy z tej umowy jeżdżą już po polskich i europejskich torach. Dodatkowo rozwinęliśmy naszą ofertę z obszaru komponentów i dostaw części do pojazdów innych polskich producentów taboru jak Pesa czy Newag. Szczególnie dumny jestem z dostaw urządzeń pokładowych ETCS – 200 kompletów zostało uruchomionych i funkcjonuje w pociągach w Polsce – zaznaczył Krzysztof Celiński.

Siemens czeka na taborowe przetargi w Polsce i jest zainteresowany współpracą w obszarze wodoru

W obszarze taborowym Siemens Mobility w Polsce jest znany przede wszystkim z lokomotyw Vectron oraz nowoczesnych pociągów Inspiro kursujących w Metrze Warszawskim. Producent jasno wskazuje, że chciałby wprowadzić kolejne swoje jednostki w Polsce.

Mamy w naszej ofercie produkty, które na polskim rynku jeszcze się nie pojawiły. Mowa o pojazdach do ruchu regionalnego Mireo, pociągach dużych prędkości Velaro czy też nowych wagonach Viaggio – powiedział Krzysztof Celiński.

Siemens w swojej ofercie posiada regionalne EZT Mireo, które występują również w postaci hybrydy: bateryjnej oraz wodorowej. To właśnie tego typu jednostki Siemens chciałby w przyszłości zaoferować polskiemu rynkowi.

Jesteśmy bardzo otwarci na rozwój współpracy z polskim przemysłem przy dużych projektach infrastrukturalnych jak CPK, czy związanych z wykorzystaniem alternatywnych źródeł zasilania jak systemy bateryjne czy wodór ­- mówi Hubert Meronk.

Nowy Prezes Siemens Mobility podkreśla, że w obszarze wodorowym w Polsce firma chciałaby działać kompleksowo, podobnie jak w innych krajach.

Wspólnie z DB i Ministerstwem Transportu Badenii Wirtembergii realizujemy innowacyjny projekt w Niemczech tworząc całą infrastrukturę wodorową – od wytwarzania, przez ekspresowe tankowanie i magazynowanie wodoru, a także dostarczając pociąg wodorowy. Taki pojazd będzie kursował między Tybingą, Horben i Pforzheim, zastępując jeżdżący tam spalinowy zespół trakcyjny. Szacujemy, że zmiana napędu pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2 w ciągu jednego roku. Pociągi wodorowe w Polsce to przyszłość – dodał.

Rozwój pooli taborowych

Według danych zebranych przez UTK, średni wiek taboru pasażerskiego eksploatowanego, w latach 2018-2019, nie uległ zasadniczej poprawie i wynosił, w przypadku: lokomotyw elektrycznych ok. 34 lat, lokomotyw spalinowych ok. 42 lat, wagonów z miejscami do siedzenia ok. 29 lat, wagonów z miejscami do leżenia ok. 35 lat, elektrycznych zespołów trakcyjnych ok. 25 lat. W 2018 r. 27% pojazdów realizujących przewozy regionalne i aglomeracyjne miało minimum 40 lat. Polska branża wciąż potrzebuje odmłodzenia floty taborowej, według informacji przekazanych przez SKM w Trójmieście niezmodernizowane EN57 może jeszcze jeździć nawet do 2042 roku. Jednym z rozwiązań są poole taborowe.

Mając na uwadze trudności związane z pozyskiwaniem finasowania z funduszy unijnych dla nowych inwestycji kolejowych, samorządy mogą szukać alternatywnych sposobów finansowania zakupów. Nie byłbym zaskoczony wzrostem popularności leasingu lub wynajmu taboru, gdzie nowi operatorzy wchodzą w długoterminowy leasing, który ułatwia przewoźnikom dostęp do nowych i komfortowych pojazdów z opcją ich wykupienia. To już się dzieje np. na rynku lokomotyw do przewozów towarowych i intermodalnych. Uważam, że jest potencjał, by taki model współpracy zaistniał np. w pojazdach wodorowych czy bateryjnych – powiedział Hubert Meronk.

Siemens podkreśla, że efektywny energetycznie pojazd w leasingu może być w okresie jego wieloletniej eksploatacji dużo tańszy od pojazdu zamawianego według kryterium najniższej ceny dostawy bez uwzględnienia elementów związanych z niezawodnością czy kosztami w całym cyklu życia.

Problem z dostawą komponentów na rynku. Co na to Siemens?

W branży producentów taboru kolejowego, ale także branży motoryzacyjnej pojawia się problem z dostępnością komponentów. W szczególności dotyka to części elektronicznych. Jak w tej sytuacji odnajduje się Siemens?

Dotąd nie odnotowaliśmy problemów z dostawami chipów i innych części, ale nadzorujemy uważnie rynek dostawców. W przypadku np. lokomotyw Vectron dotychczas nie zanotowaliśmy ani jednego opóźnienia z powodu braku części, wszystkie zlecenia realizujemy terminowo. Dostrzegamy jednak rosnące ceny i dłuższe czasy dostaw. Mimo trudnej sytuacji, także powodowanej pandemią koronawirusa, staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów, często dostarczając pojazdy przed czasem – powiedział Krzysztof Celiński.

Producent posiada także odpowiednie rozwiązania umożliwiające ekspresowe drukowanie części aluminiowych w technologii 3D. Firma pozyskała tę technologię kilkanaście lat temu od General Motors. Inżynierowie stale opracowują kolejne rozwiązania w druku 3D, optymalizując i polepszając ich konstrukcję.

Innowacje w druku 3D nie muszą być od razu na rewolucyjną skalę. Dobrym przykładem są wyprodukowane przez Siemens Mobility dodatki do klamek drukowane w 3D m. in. do drzwi toalet i kabin maszynistów w pociągach aglomeracyjnych w Rosji. Montowane na klamkach elementy umożliwiają otwieranie drzwi łokciem lub przedramieniem zamiast dłoni, a tym samym zmniejszają ryzyko rozprzestrzeniania się zarazków lub wirusa, takiego jak COVID-19. Od pomysłu do realizacji minęło bardzo niewiele czasu i można było je zainstalować przy okazji standardowych prac serwisowych, co nie wpłynęło na dostępność taboru – powiedział Krzysztof Celiński.

Ponadto, Siemens ma opracowaną technologię w dziedzinie cyfryzacji, która pozwala na wcześniejsze zdiagnozowanie nadchodzącej wymiany komponentu w eksploatowanym taborze.

W naszym centrum serwisowym pociągów RRX w Niemczech stosujemy konserwację predykcyjną pociągów poprzez algorytmy i sztuczną inteligencję. Pozwala to na eliminację usterek jeszcze przed ich wystąpieniem. Zapewnia to 100 % dostępność pociągów. Cyfryzacja jest kluczem do poprawy dostępności i efektywności funkcjonowania taboru – dodał Hubert Meronk.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności