NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie Setki nowych pojazdów na polskich torach do 2030 roku. O planach inwestycyjnych przewoźników pasażerskich

Setki nowych pojazdów na polskich torach do 2030 roku. O planach inwestycyjnych przewoźników pasażerskich

Redakcja
Fot. PKP Intercity

Kolejowi przewoźnicy pasażerscy zapowiadają inwestycje w tabor kolejowy w najbliższych latach. Rozpoczyna się nowa perspektywa finansowa UE, co oznacza, że przewoźnicy będą mogli skorzystać z dodatkowych środków na zakup nowego oraz modernizację posiadanego taboru.

Urząd Transportu Kolejowego na podstawie sprawozdań rocznych przeanalizował wskazane przez przewoźników pasażerskich potrzeby oraz perspektywy inwestycyjne w zakresie zakupu oraz modernizacji pojazdów kolejowych. Zestawienie nie obejmuje inwestycji planowanych przez jednostki samorządu terytorialnego – dane obejmują wyłącznie plany przewoźników.

Perspektywa 2022-2025

Wśród pojazdów trakcyjnych, największe zainteresowanie przewoźników skierowane jest na zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych (jednopokładowych oraz piętrowych) – łącznie 148 pojazdów. Przewoźnicy rozważają również zakup 9 dwunapędowych zespołów trakcyjnych wyposażonych w silnik spalinowy oraz elektryczny. Przewoźnicy planują ponadto zakup 2 spalinowych zespołów trakcyjnych oraz 60 lokomotyw elektrycznych.

Do 2025 roku przewoźnicy pasażerscy planują modernizację 38 elektrycznych zespołów trakcyjnych, 30 lokomotyw elektrycznych oraz 13 lokomotyw spalinowych.

Tab. 1 Plany inwestycyjne przewoźników pasażerskich w latach 2022-2025, tabor trakcyjny

Rodzaj pojazdu trakcyjnego zakup nowych pojazdów modernizacja posiadanych pojazdów
elektryczne zespoły trakcyjne 138 38
elektryczne piętrowe zespoły trakcyjne 10
spalinowe zespoły trakcyjne 2
dwunapędowe zespoły trakcyjne 9
lokomotywy elektryczne 60 30
lokomotywy spalinowe 13

Przewoźnicy pasażerscy planują zakup 290 nowych oraz 5 używanych wagonów z miejscami do siedzenia. Aż 266 wszystkich nowych wagonów mają stanowić wagony piętrowe, co potwierdziła spółka PKP Intercity w przetargu ogłoszonym 13 lipca 2021 r.

Spółka PKP Intercity prowadzi ponadto analizy dotyczące zakupu wagonów z przeznaczeniem do ruchu krajowego oraz międzynarodowego. Analiza dotyczy zakupu wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów gastronomicznych oraz wagonów z miejscami do leżenia. Ponadto planowana jest modernizacja 463 wagonów z miejscami do siedzenia.

Tab. 2 Plany inwestycyjne przewoźników pasażerskich w latach 2022-2025, tabor doczepny

Rodzaj pojazdu doczepnego zakup nowych pojazdów zakup używanych pojazdów modernizacja posiadanych pojazdów
wagony z miejscami do siedzenia 24 5 463
wagony piętrowe z miejscami do siedzenia 266

Perspektywa 2026-2030

W zakresie taboru trakcyjnego, przewoźnicy pasażerscy w drugiej połowie dekady rozważają zakup 79 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z czego 41 szt. jednopokładowych, 15 szt. piętrowych z przeznaczeniem do ruchu wojewódzkiego oraz 23 jednostki przystosowane do osiągania prędkości do 250 km/h. Przewoźnicy realizujący przewozy w województwach rozważają zakup nowoczesnych wodorowych zespołów trakcyjnych, które mają być przyjazne środowisku dzięki wykorzystaniu alternatywnych źródeł napędu.

Wśród nowych pojazdów, przewoźnicy rozważają zakup aż 30 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, przystosowanych do obsługi połączeń wojewódzkich. Planują ponadto modernizację sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Tab. 3 Plany inwestycyjne przewoźników pasażerskich w latach 2026-2030, tabor trakcyjny

Rodzaj pojazdu trakcyjnego zakup nowych pojazdów modernizacja posiadanych pojazdów
elektryczne zespoły trakcyjne 41 6
elektryczne piętrowe zespoły trakcyjne 15
elektryczne zespoły trakcyjne dużych prędkości 23
wodorowe zespoły trakcyjne 12
dwunapędowe zespoły trakcyjne 30

Koleje Mazowieckie planują zakup 30 nowych wagonów piętrowych z miejscami do siedzenia. PKP Intercity wskazuje na konieczność przeprowadzenia analiz w zakresie modernizacji wagonów sypialnych, z ich przystosowaniem do ruchu międzynarodowego, a także zakupu nowoczesnych wagonów z miejscami do siedzenia, wagonów gastronomicznych oraz wagonów z miejscami do leżenia.

Tab. 4 Plany inwestycyjne przewoźników pasażerskich w latach 2026-2030, tabor doczepny

Rodzaj pojazdu doczepnego zakup nowych pojazdów
wagony piętrowe z miejscami do siedzenia 30
Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności