Sejmowa Komisja Infrastruktury podjęła decyzję o odrzuceniu obywatelskiego projektu ustawy „Tak dla CPK”. Projekt ten miał na celu zobowiązanie rządu do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego zgodnie z pierwotnymi założeniami. Dokument został przyjęty przez rząd Mateusza Morawieckiego w październiku 2023 roku. W głosowaniu komisji 20 posłów opowiedziało się za odrzuceniem projektu, a 16 było przeciw. Żaden z członków komisji nie wstrzymał się od głosu.
Zgodnie z projektem, rząd, pełnomocnik ds. CPK, administracja rządowa oraz spółka celowa CPK miałyby obowiązek realizacji inwestycji według harmonogramu i założeń uchwały Rady Ministrów z 24 października 2023 r., obejmującej „Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030”. Dokument zakładał również zakaz wprowadzania zmian, które mogłyby opóźnić uruchomienie lotniska i budowę linii kolejowej Warszawa-Łódź poza 2030 rok, a także ograniczał możliwość redukcji finansowania programu z obligacji.
Komisja Infrastruktury, dzisiejsze wyniki głosowania nad odrzuceniem projektu ustawy o zobowiązaniu władz publicznych do realizacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego
Kto był ZA odrzuceniem?
Lista hańby poniżej ⤵️posłowie KO
▪️Krzysztof Habura
▪️Dominik Jaśkowiak…— Paulina Matysiak 🇵🇱 (@PolaMatysiak) February 5, 2025
Projekt przewidywał również zobowiązanie rządu oraz innych podmiotów zaangażowanych w realizację CPK do unikania działań mogących negatywnie wpłynąć na realizację inwestycji zgodnie z przyjętym harmonogramem. Dodatkowo, zakładał on przeniesienie cywilnego ruchu lotniczego z Lotniska Chopina do CPK do 30 czerwca 2031 r., dopuszczając na warszawskim lotnisku jedynie inwestycje zwracające się przed końcem 2030 roku.
Decyzja o odrzuceniu projektu spotkała się z krytyką opozycji, której przedstawiciele wskazywali na brak wcześniejszej dyskusji przed głosowaniem. Były pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała, wyraził opinię, że działanie to odzwierciedla stanowisko obecnej koalicji rządzącej. Posłanka Partii Razem Paulina Matysiak również skomentowała decyzję, zwracając uwagę na rolę posła Marka Sowy z Platformy Obywatelskiej, autora wniosku o odrzucenie projektu.
Centralny Port Komunikacyjny to spółka Skarbu Państwa odpowiedzialna za przygotowanie i realizację programu budowy nowego centralnego lotniska Polski, zlokalizowanego między Warszawą a Łodzią. Inwestycja obejmuje również rozwój Kolei Dużych Prędkości, infrastruktury drogowej i innych powiązanych projektów. Nadzór właścicielski nad spółką sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
Planowany port lotniczy ma początkowo obsługiwać 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością dalszej rozbudowy. Całkowity koszt inwestycji do 2032 roku szacowany jest na 131,7 mld zł.
Sejmowa Komisja Infrastruktury mieli ponad 200 tys. obywatelskich podpisów i mówi wyraźne “Nie dla CPK” 😱✈️❌
Poseł Marek Sowa (PO) zgłosił wniosek o odrzucenie ustawy i został on przyjęty stosunkiem głosów 20:16. ❗ Nie było możliwości przeprowadzenia dyskusji, nie mieliśmy… pic.twitter.com/pAi2JosZWv
— Stowarzyszenie #TakDlaCPK (@TakDla_CPK) February 5, 2025