Strona główna » Wiadomości » SBB wybrały pociągi Siemensa, a nie Stadlera

SBB wybrały pociągi Siemensa, a nie Stadlera

Redakcja
Fot. SBB

Koleje szwajcarskie SBB wybrały ofertę zakupu 116 piętrowych pociągów od Siemensa – z opcją na dodatkowe 84 składy. Informację tę z „głębokim żalem” przyjął Stadler, szwajcarski producent taboru. Wartość inwestycji wynosi około 2 miliardów franków, czyli mniej więcej 9 mld zł.

 

Szwajcarskie Koleje Federalne (Schweizerische Bundesbahnen – SBB) zdecydowały o zakupie nowych pociągów do obsługi w Zurychu linii kolejowej S-Bahn. Zastąpią one piętrowe pociągi pierwszej generacji, które kursują od początku lat 90-tych poprzedniego wieku.

SBB informuje, że 95 pociągów zamówionych w Siemens Mobility trafi na sieć S-Bahn w Zurychu na początku następnej dekady. Natomiast 21 pociągów przewoźnik skieruje do obsługi połączeń w części francuskojęzycznej kraju. Chodzi o sieć RER Vaud oraz linię RE33 Martigny–Annemasse. Kolej szwajcarskie zastrzegły sobie prawo do rozszerzenia zamówienia do 200 piętrowych pociągów.

Więcej pasażerów

SBB informują, że nowe pojazdy zaoferują pasażerom znacznie więcej przestrzeni. Każdy pociąg ma około 150 metrów długości oraz około 540 miejsc siedzących, a część przestrzeni zajmie 1 klasa. Będzie w nim także osiem przestronnych, wielofunkcyjnych miejsc do stania lub przechowywania rowerów, bagażu i wózków dziecięcych. W godzinach szczytu pociągi pojadą w podwójnym zestawieniu. Piętrowe składy będą jeździły z prędkością 160 km/h.

Pociągi będą niskopodłogowe, część przestrzeni zajmie 1 klasa. Standardowym wyposażeniem będą gniazdka elektryczne przy siedzeniach, oraz stanowiska do ładowania rowerów elektrycznych. Producent zamontuje ponadto większą liczbą ekranów informacji pasażerskiej w porównaniu do obecnych „piętrusów”.

Stadler zawiedziony

Rozczarowania wynikiem przetargu SBB nie kryje szwajcarski producent taboru – Stadler. Spółka poinformowała, że „z głębokim żalem przyjmuje decyzję Szwajcarskich Kolei Federalnych (SBB) o udzieleniu zamówienia ramowego na 200 pociągów piętrowych dla S-Bahn w Zurychu i zachodniej Szwajcarii”.

Stadler twierdzi, że efektywna różnica w cenie obu ofert wynosi 0,6 punktu procentowego. Producent wskazuje ponadto, że jest jedynym dostawcą, który produkuje pociągi w całości w Szwajcarii. Ponadto, piętrowe składy KISS kursują już po sieci S-Bahn w Zurychu od 2012 roku. Te same pojazdy użytkują przewoźnicy kolejowi w 14 krajach i charakteryzują się one wysokim poziomem niezawodności.

Dzięki 99-procentowej dostępności, pociągi piętrowe Stadlera należą do najbardziej niezawodnych pociągów we flocie SBB. Fakt, że pomimo tego, że nasze pojazdy zostały sprawdzone i cieszą się popularnością w codziennym użytkowaniu w SBB, nie zostaliśmy wybrani do dostarczenia SBB najnowszych technologii, jest wielkim rozczarowaniem dla Stadlera i naszych około 6000 pracowników w Szwajcarii – stwierdził Markus Bernsteiner, prezes Stadlera.

Spółka zapowiada, że przeanalizuje szczegółowo punktację ofert dokonaną przez SBB i uzasadnienie wyboru oferty niemieckiego producenta. To oznacza, że bardzo prawdopodobne jest złożenie przez Stadler odwołania.

SBB tłumaczą wybór Siemensa

Szwajcarskie Koleje Federalne wyjaśniają, że udzieliły zamówienia zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych. SBB przekonują, że jasnymi, mierzalnymi kryteriami udzielenia zamówienia były koszty inwestycji. A także koszty operacyjne, zgodność ze specyfikacją, jakość oraz kształt umowy o świadczenie usług.

SBB utrzymują, ze Siemens Mobility złożył najkorzystniejszą ofertę oraz uzyskał najlepsze wyniki pod względem kosztów inwestycji, kosztów operacyjnych (energia/utrzymanie) oraz kryteriów zrównoważonego rozwoju.

 

Podobne artykuły