Strona główna » Opinie » Publicystyka » Rynek kolei pasażerskiej w Europie

Główni gracze na rynku kolei pasażerskiej w Europie – ciąg dalszy.

 

 

RENFE – AVE – Hiszpania:

Alta Velocidad Espaniola (AVE) –  sieć normalnotorowych szybkich połączeń – składy zespolone o wysokim komforcie podróży i zróżnicowaniu wyposażenia wnętrz dla każdego z produktów (np. Alvia, Alaris, Euromed). Produkty wzorowane na usługach przewoźników lotniczych, z cateringiem pokładowym i wyposażeniem wnętrz wzorowanym na wyglądzie pokładów statków powietrznych. Pociągi, jak zaznaczono, kursują po sieci 1435 mm (w odróżnieniu od pozostałego systemu kolei RENFE – szerokotorowego), co w przyszłości umożliwi połączenie sieci AVE z francuskim systemem szybkich połączeń realizowanych przez zespolone składy TGV (przejaw działań zarządców linii kolejowych obu krajów w ramach polityki interoperacyjności transportu kolejowego). Pociągi AVE rozpoczęły kursowanie 21 kwietnia 1992r., łącząc początkowo Madryt z Sewillą. Obecnie sieć AVE obejmuje połączenia:
a)    AVE Larga Distancia – Madryt, Ciuall Real, Puertollano, Kordowa, Sewilla, Gudalajara, Calatayud, Saragossa, Lleida, Tarragona, Huesca, Barcelona
b)    AVE Media Distanca – Madryt, Ciudad, Puertollano, Toledo, Antequera,
c)    AVE – Talgo 200 – Madryt, Puene Genil, Malaga, Antequerra, Ciudad Real, Puertollano.
Głównym dworcem systemu AVE jest Madryt Puerta  de Atocha.

Każdy ze składów przypisany jest do określonej kategorii pociągu w ramach produktów AVE – nazwa ta jest trwale naniesiona na pudłach wagonów pod logo kolei RENFE, co wiąże się ze parametrami użytkowymi wnętrz wagonów – standard w ścisłej korelacji z obsługiwaną kategorią pociągu:
a)    składy klasyczne – obsługujące sieć połączeń po sieci szerokotorowej, np. Altaria, Catalunian Express. Podobnie, jak w przypadku składów zespolonych, logo produktu (kategoria pociągu) trwale naniesiona pod logo operatora. Wagony o standardach typu Y i X, o różnym przeznaczeniu eksploatacyjnym. W skład typowego składu wchodzi wagon WL, Bc, wagon gastronomiczny oraz wagony typu sleeperette. Wyposażenie wnętrz na średnim poziomie – kuszety z pościelą, w wagonach sleeperette monitory TV pokładowej, gastronomia na poziomie bistro. W ujęciu funkcjonalnym, podobnie jak w przypadku kolei DB, składy klasyczne realizują system połączeń uzupełniający system AVE;
b)    ELYPSOS (TRENHOTEL) – składy w systemie TALGO – zwarty zespół wagonów o konstrukcji układu biegowego umożliwiającego zmianę rozstawu zestawów kołowych bez konieczności zmiany wózków, prowadzony lokomotywą klasyczną. Składy te obsługują sieć komfortowych nocnych połączeń, w tym m.in. Hiszpanii z Francją. W składach wagony WL, Bc klasy Preferenta (1 klasa) oraz Turista (2 klasa). Gastronomia pokładowa występuje z podziałem na wagony restauracyjne dla podróżnych klasy 1 i 2.{jcomments on}

 

Podobne artykuły