Infrastruktura Wiadomości

Ruszył najważniejszy etap budowy nowego mostu kolejowego w Krakowie

Ruszył najważniejszy etap budowy nowego mostu kolejowego w Krakowie Fot. PKP PLK

Wykonawca rozpoczął montaż głównych elementów konstrukcji mostu na Wiśle. Już w połowie roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. planują wykorzystać nową przeprawę- informuje przewoźnik.

Według PLK budowa nowego mostu kolejowego w Krakowie przebiega zgodnie z harmonogramem. Gotowe są już przyczółki i podpory podtrzymujące konstrukcję. Wykonawca przygotowuje się do prac na trzech przęsłach, które są najważniejszą częścią nowego obiektu.

Montowane będą elementy w kształcie łuków. W sumie łuki mostu będą się składać z 42 części. Wszystkie razem ważą ok. 940 ton. Stalowe elementy przyjechały z luksemburskiej huty. Ostatecznej obróbki wykonawca dokonuje jednak w Krakowie. Tak przygotowane, za pomocą ciężkich dźwigów, montowane są na moście-czytamy w komunikacie.

Pierwsze cztery dźwigary już zamocowano na przęśle nad ul. Zabłocie. Dzięki temu w połowie lutego będzie można przystąpić do betonowania mostu. Po sprawdzeniu gotowych fragmentów, wykonawca rozpocznie montaż kolejnych elementów łuków. Podobna operacja odbywać się będzie również na pozostałych dwóch przęsłach mostu.

 Zmiany w komunikacji

Montaż najcięższych części konstrukcji będzie się odbywał nocami, by zminimalizować zmiany w komunikacji.

Dla bezpieczeństwa niezbędne będzie  zamknięcie dla ruchu samochodów ul. Podgórskiej i Zabłocie. Informacje o datach zamknięć będą podane z wyprzedzeniem- informuje spółka.

Prace budowlane trwają również na wschodniej przeprawie, bliżej ul. Starowiślnej. W nurcie rzeki są już gotowe tymczasowe podpory. Rozpoczęto oczyszczanie dna Wisły i przygotowanie miejsc do budowy właściwych podpór i przyczółków. Przebudowa starego mostu, po którym obecnie prowadzony jest ruch pociągów, ruszy w drugiej połowie tego roku.

Po zakończeniu prac pociągi pojadą przez Wisłę po trzech nowych przeprawach, na których rozpędzą się do 100 km/h. Nowe mosty to ważny element modernizacji krakowskiej linii średnicowej- czytamy.

PLK budują dwa dodatkowe tory kolejowe, przeznaczone dla ruchu pociągów aglomeracyjnych, pomiędzy stacjami Kraków Płaszów i Kraków Główny. Pierwszy z trzech mostów gotowy będzie w połowie tego roku. To na nim, oraz na estakadach w centrum Krakowa, ułożony zostanie pierwszy nowy tor. Gdy pojadą nim pociągi wykonawca rozpocznie prace przy budowie pozostałych trzech torów.