Strona główna » Wiadomości » Ekonomia i rynek » Rozwiązania dla kolei (artykuł sponsorowany)

Huawei Enterprise – rozwiązania dla kolei

Huawei Enterprise to strategiczna grupa biznesowa spółki Huawei, której celem jest dostarczanie wysokiej jakości rozwiązań komunikacyjnych oraz usług dla klientów na całym świecie. Jako lider w technologiach komunikacyjnych i informacyjnych (ICT) Huawei dostarcza innowacyjne rozwiązania dla swoich klientów. Huawei Enterprise oferuje wachlarz rozwiązań i usług związanych z infrastrukturą sieci, komunikacją zintegrowaną, cloud computing oraz zarządzaniem centrami danych. Huawei dostarcza rozwiązania dla 45 z 50 najważniejszych światowych operatorów telekomunikacyjnych i jednej trzeciej populacji na świecie.

Huawei zatrudnia ponad 120 tysięcy pracowników, z czego aż 44% pracuje w 20 centrach badawczo-wdrożeniowych (R&D) i 36 szkoleniowych. Firma intensywnie pracuje nad rozwojem nowych technologii – 10% rocznego dochodu jest inwestowane w badania i rozwój. Główne produkty bazują na własnych układach ASIC zaprojektowanych przez Huawei oraz uniwersalnych platformach, co zapewnienia wysoką jakość systemów, ich efektywność kosztową oraz możliwość szybkiego wdrożenia.

Na początku 2002 roku Huawei rozpoczął badania nad rozwiązaniami dla kolejnictwa. Trzy lata później firma wygrała pierwszy komercyjny przetarg dla firmy DaQin w Chinach. W następnym roku został opracowany pierwszy GSM-R Soft-switch Core-Network. W kolejnych latach rozwiązanie GSM-R było rozwijane i ulepszane, co zaowocowało wygranymi projektami kolejowymi na całym świecie m. in. w Australii, Europie, Azji czy Ameryce Południowej.

 

 

GSM-R oferowany przez Huawei, służy do cyfrowej łączności radiowej, przeznaczonej do zapewnienia połączeń głosowych (głównie między dyspozytorami ruchu i maszynistami) oraz umożliwienia transmisji danych (niezbędnych do funkcjonowania różnych systemów informatycznych obsługujących kolejowe procesy przewozowe).

Aktualnie stosowany w Polsce system radiokomunikacji kolejowej to system analogowy, simpleksowy wymagający od maszynistów ręcznego przełączania kanałów. System GSM-R to system telefonii komórkowej wyspecjalizowany na potrzeby kolei, zapewniający zarówno połączenia głosowe dwóch pracowników kolei, jak i połączenia konferencyjne pomiędzy wieloma użytkownikami. GSM-R zapewnia także adresowanie funkcjonalne (np. dzwonienie na numer przypisany do pociągu) i zależne od lokalizacji (np. maszynista po wybraniu połączenia łączony jest z dyspozytorem właściwym dla bieżącego położenia pociągu). W GSM-R dostępne są zarówno wywołania grupowe jak i wywołania priorytetowe, w tym możliwość generowania alarmu poprzez wciśnięcie jednego, sprzętowo wyróżnionego przycisku.

GSM-R to również transmisja danych wykorzystywana na potrzeby ETCS oraz do śledzenia pojazdów kolejowych, gromadzenie danych dla potrzeb służb kolejowych czy ochrona infrastruktury kolejowej. Łącznie stanowią tzw.katalog aplikacji kolejowych na platformie GSM-R.

 

 

Najważniejszymi osiągnięciami firmy Huawei w dziedzinie GSM-R są:

 

  • pierwsza wśród dostawców GSM-R implementacja systemu komutacyjnego nowej  generacji opartego o protokół IP (softswich) obsługującego redundancję geograficzną  (zwiększone bezpieczeństwo sieci).
  • pierwsza na rynku GSM-R realizacja dystrybuowanej stacji bazowej (efektywna budowa  stacji bazowych / prostsze planowanie radiowe).
  • przetestowanie systemu GSM-R dla dużych prędkości w warunkach rzeczywistych (na  linii kolei magnetycznej Shanghai Maglev 430 km/h).
  • pierwsza na rynku GSM-R realizacja kontrolera stacji bazowych (BSC) obsługującego  podwójną lokalizację (redundancja geograficzna, zwiększone bezpieczeństwo sieci).
  • pierwsza na rynku oferta szerokopasmowego systemu dostępu bezprzewodowego dla  kolei (HRC, łatwa ewolucja z GSM-R do nowego standardu dla kolei).

 

GSM-R to nie jedyne rozwiązanie dla branży kolejowej oferowane przez Huawei. W swoim portfolio firma posiada również takie rozwiązania jak:

 

 

System informacyjny dla Pasażerów (PIS – Pasanger Information System) który pozwala na płynną komunikację między Koleją a jej pasażerami poprzez specjalne monitory zawieszane zarówno w pociągach, na platformach komunikacyjnych czy w halach głównych.

 

System pobierania opłat za przejazd ( AFC – Automatic Fare Collection) jest to inteligentny system opierający się na maszynach drukujących bilety oraz strefach ich sprawdzania. Pozwala to na szybką i sprawną obslugę pasażerów.

(IVS – Intelligent Video Surveillance) Ostrzega przed niebezpieczeństwami oraz wspiera inteligentny kontakt z policją, zmieniający bierną obserwację w automatyczny monitoring. Wykorzystuje nadzór wideo do rejestracji wydarzeń w celu zapewnienia bezpieczeństwa.

Dwa lata temu firma Huawei rozpoczęła badania nad nowym systemem, który może zrewolucjonizować rynek kolejowy i stać się następcą używanego obecnie systemu GSM-R. High-Speed Railway Broadband Wireless Communication System (HRC) jest to system szerokopasmowego dostępu do Internetu. Dzięki niemu pasażerowie będą mogli korzystać z szybkiego dostępu do internetu opartego na najnowszej technologii LTE (Long Term Evolution). LTE pozwala na wysoką szybkość transmisji danych dochodzącą do 30Mbps. HRC pozwala korzystac z interentu i komunikowac się w pociągach jadących z prędkością do 350 km/h niezależnie od tego, czy pociąg znajduje się na otwartej przestrzeni czy w tunelu. To bardzo unikatowe rozwiąznie dzięki któremu podróż stanie sie przyjemniejsza a praca na kolei łatwiejsza.

 

Dowiedz sie więcej o rozwiązaniach dla sektora transportowego:

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x