Planowo prace modernizacyjne na linii średnicowej obejmujące odcinek od Warszawy Centralnej do Warszawy Śródmieście zaplanowano na lata 2023-2026. Powstać ma nowe przejście podziemne pod układem torowym. Ale nie będzie bezpośredniego połączenia tunelowego z metrem.
W ramach kolejnego etapu projektu pn. „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia” planowana jest budowa przejścia podziemnego pod układem torowym części podmiejskiej linii średnicowej łączącej dworzec Centralny ze stacją Warszawa Śródmieście.
Pierwotne plany zakładały przedłużenie ww. łącznika dla pieszych do stacji metra Centrum. 24 stycznia 2019 roku odbyło się spotkanie pomiędzy przedstawicielami PKP PLK SA i Miasta Stołecznego Warszawy w sprawie wspólnej realizacji łącznika przez oba podmioty. W marcu 2019 r. na konferencji prasowej PKP PLK SA przedstawiła założenia zwiększonego zakresu modernizacji linii średnicowej obejmujące m.in. projekt przejścia podziemnego do stacji metra Centrum. Miasto stołeczne Warszawa nie było jednak zainteresowane wspólną realizacją przedsięwzięcia z PKP PLK SA – twierdzi Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.
Dlatego też projekt przejścia podziemnego, według Wiceministra Infrastruktury, ma zakończyć się wyjściem na powierzchnię terenu znajdującego się przed stacją metra Centrum. Obecnie trwają analizy dotyczące takiego tunelu. Brane pod uwagę są trzy rozwiązania. Pierwsze z nich zakłada połączenie nad tunelem średnicowym, drugie – pod tunelem średnicowym (wariant według koncepcji PKP PLK). Natomiast ostatnie z nich ma być wariantem autorskim firmy ILF Polska – więcej informacji.
Informuję, że wykonanie analizy technicznej dotyczącej możliwości integracji łącznika dla pieszych ze stacją metra Centrum, o której wspomniano w interpelacji zleciły władze Miasta, dlatego są one właściwym podmiotem do udzielenia odpowiedzi na pytanie dotyczące zakresu oraz kosztu przygotowania przedmiotowego dokumentu – poinformował Wiceminister Bittel.
Dodatkowo, Wiceminister poinformował, że realizacje prac wokół stacji Warszawa Śródmieście i Warszawa Centralna planowane są na lata 2023 – 2026. Natomiast nie zostały jeszcze zakończone prace dotyczące określenia kwoty dostępnej alokacji środków UE na projekty kolejowe oraz zasad przygotowania, oceny i wyboru projektów w ramach kolejnej perspektywy finansowej.
Przy współpracy PKP PLK z Miastem Stołecznym miały występować pewne zgrzyty, które miały utrudniać integrację transportu miejskiego z transportem kolejowym.
Z otrzymanych od PKP PLK SA informacji wynika, że współpraca Spółki z Miastem przy integracji transportu miejskiego z transportem kolejowym jest utrudniona ze względu na długotrwałe podejmowanie lub brak decyzji ze strony przedstawicieli Miasta – poinformował Wiceminister Bittel. – Niemniej po przejęciu obowiązków związanych z inwestycjami przez Wiceprezydenta Miasta Pana Michała Olszewskiego sytuacja uległa poprawie. PKP PLK SA ma obowiązek przekazywania dokumentacji projektowej do zaopiniowania przez Miasto Stołeczne Warszawa – dodał.
Co ciekawe, Urząd Miasta Warszawy wrócił do rozmów z PLK dotyczących budowy konstrukcji przyszłego tunelu przy ulicy Tysiąclecia. Natomiast taki projekt najprawdopodobniej nie dojdzie do skutku, w związku z zaawansowaniem prac projektowych dotyczących stacji Warszawa Wschodnia.