Strona główna » Wiadomości » Remont linii towarowej

Remont linii towarowej

Redakcja
Fot. Wikimedia Commons

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu prowadzi postepowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy rewitalizacji linii kolejowej nr 319 na odcinku Strzelin – Kondratowice-Łagiewniki Dzierżoniowskie.

 

Jest to ponad 17 kilometrowy szlak kolejowy. Wykonawca najpierw zaprojektuje odbudowę jednotorowej trasy, a potem zajmie się robotami budowlanymi. Inwestycja obejmie także budowę innych elementów infrastruktury.

Linia kolejowa nr 319 to dawna linia kolejowa nr 304, która łączyła Brzeg i Łagiewniki Dzierżoniowskie. Ale od lat ta trasa jest zamknięta dla ruchu kolejowego. Ruch pasażerski zamarł 1 września 1989 roku, a trzy lata później przestały jeździć także pociągi towarowe na odcinku Głęboka – Małujowice. Linia nr 319 uległa stopniowej degradacji, duża część torów została rozebrana. I w 2005 roku linię Łagiewniki Dzierżoniowskie – Małujowice zniknęła z ewidencji PKP PLK, co oznaczało zamknięcie linii dla ruchu towarowego. W 2019 roku lk 319 przejął samorząd wojewódzki Dolnego Śląska.

I teraz, po odbudowie, między Strzelinem a Łagiewnikami Dzierżoniowskimi znowu zaczną jeździć pociągi towarowe. DSDiK poinformowała bowiem, że ta linia będzie przeznaczona do jazdy pociągów towarowych. Pozostanie ona trasą jednotorową i niezelektryfikowaną o znaczeniu miejscowym. Pociągi towarowe pojadą z prędkością maksymalną 50 km/h.

W ciągu linii kolejowej nr  319, na wspomnianym odcinku, były kiedyś dwie stacje: Kondratowice i Łagiewniki Dzierżoniowskie oraz przystanek osobowy Karszów. Na stacji Kondratowice pozostał tor zasadniczy i resztki torów dodatkowych i bocznych oraz kilka rozjazdów. Natomiast na stacji Łagiewniki Dzierżoniowskie pozostały tylko pojedyncze szyny. Wykonawca odbuduje tory na stacjach i perony – będą one miały 100 metrów długości. Na razie nie ma planów przywrócenia ruchu pasażerskiego, bo jest to mniej istotne dla regionu niż przewozy towarowe.

Odbudowa żelaznej drogi Strzelin – Kondratowice-Łagiewniki Dzierżoniowskie ma kluczowe znaczenie dla miejscowych kopalń kamienia. Powstanie bowiem alternatywna trasa kolejowa dla wywozu kruszyw skalnych z zakładów wydobywczych, które prowadzą spółki Mineral Polska oraz Mota-Engil CE. Jest to o tyle ważne, że w kolejnych latach wzrośnie – i to znacznie – popyt na kruszywa z powodu realizacji dużych inwestycji drogowych i kolejowych. I problemem może być sprawny wywóz surowca z Dolnego Śląska, a Strzelin jest jednym z centrów wydobycia kamienia.

Podobne artykuły