W lipcu i sierpniu z usług kolei skorzystało ponad 74,7 mln pasażerów, co oznacza wzrost o ponad 5,3 mln (+7,7%) w porównaniu z rokiem poprzednim. Sierpień okazał się historycznie najlepszym miesiącem pod względem liczby podróżnych oraz wartości pracy przewozowej, natomiast lipiec był rekordowy pod względem pracy eksploatacyjnej.
Wakacje to dla kolei czas wzmożonego wysiłku, wynikający zarówno ze zwiększonego zapotrzebowania na podróże, jak i specyfiki samej organizacji przewozów w tym okresie. Stawia to liczne wyzwania. Przewoźnicy nie tylko zwiększają liczbę kursów. Wydłużają także składy oraz precyzyjnie koordynują ruch pociągów, aby zapewnić punktualność i bezpieczeństwo. W sezonie wzmożonego ruchu szczególnego znaczenia nabiera utrzymanie wysokich standardów obsługi pasażerów. I okazało się, że w tym roku mieliśmy rekordowe wakacje na polskich torach.
Urząd Transportu Kolejowego przygotował Podsumowanie wakacji na kolei 2025 r. Pokazał w nim najważniejsze aspekty funkcjonowania rynku w okresie letnim.
Sezon wakacyjny 2025 roku okazał się udany dla zdecydowanej większości przewoźników kolejowych. Warto podkreślić, że długodystansowe połączenia do miejscowości turystycznych w Polsce dostępne są już nie tylko w ofercie przewoźnika dalekobieżnego, lecz także niektórych spółek regionalnych. Przykłady z innych krajów pokazują, że kolej może być integralną częścią szerszego produktu turystycznego, łącząc transport z ofertą atrakcji i doświadczeń turystycznych” – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Coraz więcej podróżnych
Analizując dwa pełne wakacyjne miesiące 2025 r., pod względem zarówno liczby pasażerów, jak i pracy przewozowej lepszy okazał się sierpień. Osiągając odpowiednio prawie 38,1 mln pasażerów oraz 3,3 mld pasażerokilometrów. Wyższe wartości pracy eksploatacyjnej odnotowano zaś w lipcu – 19,9 mln pociągokilometrów.
Łącznie w lipcu i sierpniu 2025 r. z usług kolei skorzystało ponad 74,7 mln pasażerów. Wartość pracy przewozowej przekroczyła 6,3 mld pasażerokilometrów, zaś eksploatacyjnej – ponad 39,6 mln pociągokilometrów. To najwyższe wyniki uzyskane w tych miesiącach od co najmniej dekady.
Rosnąca punktualność
Rekordowe wakacje na polskich torach stały też w parze z poprawą punktualności pociągów. Zapewnienie terminowości przejazdów jest zaś kluczowym elementem jakości usług kolejowych w sezonie letnim. Dane PKP PLK pokazują, że działania na rzecz poprawy jakości przewozów przynoszą efekty. Każdego dnia wakacji na tory wyjeżdżało średnio 6,1 tys. pociągów. Rok wcześniej było to niemal 5,6 tys., a w poprzednich latach średnio: 5 tys. w 2023 r., 4,9 tys. w 2022 r. oraz 4,7 tys. w 2021 r. Równocześnie poprawia się punktualność: z ponad 375,2 tys. uruchomionych w lipcu i sierpniu 2025 r. pociągów niemal 340,8 tys., (90,82%) dotarło do stacji docelowej z opóźnieniem nieprzekraczającym 6 minut. W 2024 roku było to 90,11%, w 2023 roku – 88,6%, oraz w 2022 roku 85,3%, a w 2021 – 87,9%.
Udany sezon dla większości przewoźników
W lipcu i sierpniu najwięcej pasażerów przewiozło PKP Intercity – ponad 18,1 mln osób. Nieco mniej obsłużyło POLREGIO – ponad 17,3 mln pasażerów. Koleje Mazowieckie w obu miesiącach miały po prawie 11 mln pasażerów.
Sezon wakacyjny 2025 r. przyniósł większości przewoźników lepsze wyniki niż w analogicznym okresie 2024 r. PKP Intercity obsłużyło prawie 1,97 mln pasażerów więcej rok do roku (12,2%). W przypadku Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie wzrost wyniósł 0,85 mln pasażerów (29,7%), a Kolei Mazowieckich o 0,83 mln (8,1%).
W lipcu i sierpniu 2025 r. najlepsze wyniki pod względem punktualności osiągnęły PKP SKM (97,3%), SKM Warszawa (95,5%) oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna (95%). Najniższą punktualność odnotowało PKP Intercity (73,7%) – w tym przypadku widoczna jest wyraźna coroczna poprawa wskaźników (71,9% w 2024 r. wobec 66,6% w 2023 r.).
Średnia odległość na jaką podróżował pasażer kolei w lipcu i sierpniu 2025 roku wyniosła 84,7 km. Zarówno przewoźnicy dalekobieżni jak i regionalni oferowali połączenia na znacznie dłuższych trasach, przykładowo:
- PKP Intercity – Warszawa – Świnoujście (631 km)
- Koleje Dolnośląskie – „KD Premium Nadmorski” – Wrocław – Świnoujście (481 km)
- Koleje Mazowieckie – „Słoneczny” – Warszawa – Ustka (479 km)
- Koleje Wielkopolskie – „Bursztynek” – Poznań – Kołobrzeg (265 km)
- Arriva – „Latarnik” – Bydgoszcz – Hel (257 km)
- POLREGIO – Rzeszów – Medzilaborce w słowackich Karpatach (202 km)
W wielu przypadkach średnie czasy przejazdu były konkurencyjne wobec podróży samochodem, co potwierdza rosnącą atrakcyjność kolei w sezonie wakacyjnym.
Więcej szczegółowych danych statystycznych oraz inspirujące przykłady integracji transportu kolejowego z ofertą turystyczną znajdą Państwo w pełnym raporcie: Podsumowanie wakacji na kolei 2025 r.

