Koleje niemieckie – Deutsche Bahn (DB) – poinformowały, że pociąg testowy ICE osiągnął prędkość 405 km/h, co oznacza nowy rekord na sieci kolejowej u naszych sąsiadów.
Rekord prędkości ICE. Skład wyprodukowany przez Siemens Mobility pobił rekord podczas jazd testowych na linii Erfurt–Lipsk/Halle. DB przyznają, że podróże z prędkością powyżej 300 km/h są bardzo rzadkie na niemieckiej sieci kolejowej i odbywają się wyłącznie w celach testowych.
405 km/h, nowy rekord, jest również dowodem na wydajność infrastruktury na tej linii dużych prędkości: po 10 latach ciągłej eksploatacji możemy podróżować z tak dużą prędkością bez żadnych problemów i bez żadnych dodatkowych dostosowań. To potwierdzenie, że inwestycje w infrastrukturę są podstawą niezawodnej, zrównoważonej i wydajnej mobilności i logistyki przez pokolenia. Jazdy testowe dostarczają nam ważnych spostrzeżeń na temat renowacji i konserwacji linii dużych prędkości, a także rozwoju technicznego pociągów dużych prędkości, co również przynosi korzyści pasażerom – powiedział dr Philipp Nagl, prezes DB InfraGO, spółki zarządzającej siecią kolejową w Niemczech.
Duża rolę w testach spełnił system ICE-S firmy DB Systemtechnik. Służy on do sprawdzania nowych tras, inspekcji infrastruktury i przeprowadzania testów na Kolei Dużych Prędkości.
Dla producenta pociągów rekord prędkości ma duże znaczenie, ale nie o to tylko chodziło.
Udane jazdy testowe naszego składu Velaro Novo, który osiągnął prędkość 405 km/h, imponująco demonstrują osiągi naszej najnowszej generacji pociągów dużych prędkości. Naszym celem było uzyskanie dogłębnej wiedzy na temat akustyki, aerodynamiki i zachowania podczas jazdy przy ekstremalnych prędkościach. Velaro Novo zrewolucjonizuje technologię transportu kolejowego, wyznaczając nowe standardy przepustowości, opłacalności i wydajności. Takie innowacje są kluczem do zrównoważonej i zorientowanej na przyszłość mobilności – uważa Thomas Graetz, wiceprezes działu pociągów dużych prędkości i międzymiastowych w Siemens Mobility.
Rekord prędkości ICE. Velaro Novo to czwarta generacja szybkich pociągów Velaro. Zużywa on do 30% mniej energii od poprzednich wersji. Jednocześnie liczba miejsc siedzących jest większa o 10%. Te i inne rozwiązania techniczne zastosowane przez producenta powodują obniżenie kosztów bieżącej eksploatacji i konserwacji, utrzymania pociągów.
Niemieckie ICE jeżdżą z reguły z prędkością do 300 km/h.