Strona główna » Wiadomości » Tabor » RegioJet kupuje nowe wielosystemowe Traxxy, a „stare” lokomotywy będzie chciał wydzierżawić – również i w Polsce

RegioJet kupuje nowe wielosystemowe Traxxy, a „stare” lokomotywy będzie chciał wydzierżawić – również i w Polsce

Redakcja
Fot. YT / Kolejowe Klimaty Podkarpacia i Lubelszczyzny

Niedawno RegioJet zastrzegał się , że prowadzi negocjacje z chińskim CRRC dot. dostaw nowych lokomotyw. Przy okazji właściciel firmy publicznie źle oceniał współpracę z Alstomem przy dostawie pojazdów. Wychodzi na to, że był to element gry czeskiego przewoźnika.

W listopadzie 2022 roku Radim Jančura, właściciel firmy RegioJet udzielił wywiadu czeskiemu dziennikowi Denikn.cz, w którym poinformował, że jego firma prowadzi właśnie negocjacje z największym producentem taboru kolejowego na świecie – z chińskim CRRC. Współpraca RegioJet z CRRC miała się opierać na wspólnym projekcie zupełnie nowej lokomotywy, chociaż póki co Chińczycy są w trakcie homologowanie swojej lokomotywy Bison na europejski rynek.

Jančura w wywiadzie stwierdził, że takie rozmowy prowadzone są ponieważ jego firma nie była zadowolona ze współpracy przy dostawie lokomotyw Traxx MS3 od Alstomu (ex. Bombardiera). „Mamy zamówione lokomotywy, ale borykamy się z brakiem rzetelności ze strony Alstomu” – stwierdził w listopadzie właściciel RegioJet.

Wszystko wskazuje na to, że była to część „gry” właściciela firmy, ponieważ czeski portal Zdopravy.cz dotarł do informacji, że RegioJet podpisał nową umowę z Alstomem na dostawę 13 lokomotyw Traxx MS3.

Te nowoczesne lokomotywy to niezawodna i sprawdzona część naszej floty lokomotyw. Poza zwiększoną wydajnością i niższymi kosztami eksploatacji nowe lokomotywy pozwolą nam na dalszy rozwój wysokiej jakości i nowoczesnych usług przewozów kolejowych pod marką RegioJet w Czechach, a także w innych krajach europejskich. Jednocześnie zakupy te wyraźnie potwierdzają nasze zaangażowanie w inwestowanie w nową technologię pociągów, która zapewnia pasażerom większy komfort  – stwierdził Radim Jančura, właściciel RegioJet.

Warto zaznaczyć, że raczej RegioJetowi zależy na czasie dostaw, ponieważ Traxxy powinny zostać dostarczone jesienią 2024 roku. Niemożliwe byłoby, aby chińskie CRRC w tym czasie zdążyło zaprojektować, zbudować i przejść proces homologacji przy zupełnie nowej lokomotywie.

RegioJet to nasz wieloletni klient. Cieszymy się, że dzięki tej kolejnej umowie mamy możliwość wzmocnienia relacji. Lokomotywy TRAXX MS3 z zakładu Alstom należą do aktualnej światowej czołówki technologicznej i są wykorzystywane przez przewoźników pasażerskich i towarowych na całym świecie  – powiedział Dan Kurucz, Prezes Alstomu na Czechy i Słowację.

Nowe lokomotywy mają zastąpić obecnie eksploatowane elektrowozy. Starsze jednostki zostaną przydzielone do spółki RegioJet Pool (czyli firmy tego samego właściciela świadczącej usługę dzierżawy taboru kolejowego). Tym samym przewoźnik te pojazdy, które nie eksploatuje – będzie dzierżawił innym przewoźnikom.

Nowa technologia zastąpi 18 eksploatowanych lokomotyw, które zostaną przekazane spółce RegioJet Pool i przygotowane do dzierżawy przewoźnikom w Czechach i innych krajach europejskich, na które mają homologację. Są to Austria, Niemcy, Polska, Słowacja i Węgry – wyjaśnił Jiří Schmidt, dyrektor RegioJet Pool.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x