W III kwartale 2023 r. polskie koleje odnotowały zróżnicowane wyniki w zakresie punktualności pociągów. Z danych Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że 89,6% pociągów pasażerskich oraz 51,9% pociągów towarowych dotarło punktualnie do swoich stacji końcowych.
Dane pokazują, że chociaż punktualność przewozów pasażerskich osiągnęła najniższy poziom w bieżącym roku, to w porównaniu do poprzednich kwartałów była minimalnie niższa, szczególnie w przypadku przewozów towarowych.
Przewozy Pasażerskie
W badanym okresie na tory wyjechało 480,6 tys. pociągów pasażerskich. Punktualność tych pociągów wyniosła 89,59%, co oznacza spadek o 1,36 punktu procentowego w porównaniu do I kwartału i o 1,54 punktu procentowego w porównaniu do II kwartału. Najwięcej opóźnień odnotowano w sierpniu, gdzie wskaźnik punktualności spadł do 88,11%. Jednakże, w porównaniu z tym samym okresem w roku 2022, punktualność pociągów wzrosła o 2,37 punktu procentowego.
W lipcu tego roku PKP Intercity zanotowało znaczącą poprawę punktualności o blisko 13 punktów procentowych w stosunku do lipca poprzedniego roku. Warszawska Kolej Dojazdowa utrzymała najwyższy wskaźnik punktualności, osiągając wynik 99,8%, co jest wzrostem o 1,8 punktu procentowego w stosunku do II kwartału.
Przyczyny Opóźnień
Do głównych przyczyn opóźnień zalicza się problemy z lokowaniem pasażerów, wydłużony czas przejazdu, a także naprawy lub wymiany taboru na skutek awarii. Wiele opóźnień było związanych z awariami taboru, co skutkowało znacznymi opóźnieniami, sięgającymi minimum 60 minut.
Przewozy Towarowe
W III kwartale przewoźnicy uruchomili 102,7 tys. pociągów towarowych. Punktualność tych pociągów wyniosła 51,89%, co stanowi lekki spadek w porównaniu do II kwartału, ale wzrost w stosunku do I kwartału. Średni czas opóźnienia pociągu towarowego wyniósł aż 679 minut, co stanowi znaczące wyzwanie logistyczne dla przewoźników.
Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, zwraca uwagę na pozytywny trend polepszenia wskaźnika punktualności w stosunku do poprzedniego roku, pomimo zwiększonej liczby uruchomionych pociągów. Jednocześnie podkreśla problem niskiej punktualności w obszarach aglomeracji i związanych z tym opóźnień w ważnych węzłach komunikacyjnych oraz awariami taboru.