Strona główna » Medioteka » Dawniej na kolei » Przybliżona historia lokomotywy parowej Ty51-228

Przybliżona historia lokomotywy parowej Ty51-228

Redakcja

Stacja Muzeum nie pozwala zapomnieć o wyjątkowych składach i lokomotywach, które nie są już eksploatowane na kolei. Kilka dni temu przypomniano o lokomotywie parowej Ty51-228.

Historia lokomotywy parowej Ty51-228 sięga lat 50. XX wieku. Cała seria, 232 lokomotywy zostały skonstruowane w latach 1953-1958 w Zakładach Przemysłu Metalowego im. J. Stalina w Poznaniu. Producent ten to dzisiejsze zakłady H. Cegielskiego, które nosiły taką nazwę w latach 1950-56. Wspominana lokomotywa Ty51-228 została skonstruowana w roku 1958, oznakowano ją numerem fabrycznym 2627.

Aż 21 na 24 parowozów przemysłowych trafiło do Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach. Wszystkie parowozy posiadały mechaniczne podajniki węgla. Na owe czasy było to bardzo nowoczesne rozwiązanie. Pojazdy te były eksploatowane w pierwszej kolejności na magistralach towarowych. W latach 80. wiele z lokomotyw Ty51 została przekazana do zapasu długotrwałego, wyłączając je tym samym z ruchu. Niedługo potem w latach 90. wycofano z ruchu ostatnie sztuki parowozów.

Parowóz Ty51-228 posiada układ osi 1’E, osiągał prędkość maksymalną 80 km/h. Kilka dodatkowych danych technicznych: Nadciśnienie pary w kotle: 1,6 MPa (16 at), średnica kół zestawów kołowych: 850/1450 mm, seria tendra: 27D51, zapas wody/węgla: 27 m³/ 20,5 t, masa w stanie służbowym parowozu wraz z tendrem: 188 900 kg, długość ze zderzakami: 23 025 mm.

Lokomotywa Ty51-228 użytkowana również na PKP

Polskie Koleje Państwowe 29 sierpnia 1971 roku ,,przygarnęły” lokomotywę Ty51-228 do Kielc. Swoją pracę zakończyła w maju 1987 roku w Dęblinie. 4 maja 1989 roku parowóz ten został skreślony z inwentarza.

Dziękujemy Stacji Muzeum za tak cenne informacje dla miłośników historycznego taboru. Zachęcamy do śledzenia wydarzeń, jakie organizuje Stacja – każdy amator kolei znajdzie na nich coś dla siebie 🙂

Podobne artykuły