Strona główna » Wiadomości » Przetarg na linii nr 8

Przetarg na linii nr 8

Redakcja
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

Nowe i zmodernizowane perony, wymienione tory, wyremontowana sieć trakcyjna oraz nowoczesny system sterowania ruchem – tak zmieni się oblicze linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków Główny – Tunel.

 

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na te prace budowlane. Celem wykonawcy będzie zwiększenie możliwości obsługi pociągów i poprawa dostępności do kolei na ważnym szlaku prowadzącym z Krakowa na północ kraju. W ramach inwestycji dojdzie do wymiany fragmentów torów i rozjazdów. Modernizacja obejmie poza tym poprawę parametrów nawierzchni kolejowej, a także sześciu przejazdów kolejowo-drogowych oraz przebudowę elementów sieci trakcyjnej.

Lepsza obsługa podróżnych

Po zakończeniu prac, pociągi pasażerskie przyspieszą do 120 km/h, a to wpłynie na skrócenie czasu przejazdu. I generalnie ułatwi prowadzenie ruchu pociągów pasażerskich i towarowych.

Prace przy linii kolejowej nr 8 pozwolą nam poprawić bezpieczeństwo i niezawodność codziennych podróży. Zwiększymy przepustowość tego odcinka i przygotujemy go na przewidywany rozwój kolei aglomeracyjnej – mówi Andrzej Lipski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.

Wykonawcą dostosuje infrastrukturę dla podróżnych, którzy korzystają z połączeń aglomeracyjnych. W ramach inwestycji powstanie nowy peron na stacji Miechów, a na przystanku w Smrokowie perony będą zmodernizowane i podwyższone. Podobne zadanie robotnicy wykonają na stacji w krakowskich Batowicach.

Ponadto PKP PLK rozważają budowę kolejnego peronu na przystanku w Zastowie, wraz z wydłużeniem kładki nad torami. Ale jeśli zarządca sieci kolejowe zamówi to zadanie, to tylko w ramach tzw. opcji.

Zwycięzca przetargu tak zaprojektuje perony i dojścia do nich, aby osoby o ograniczonej możliwości poruszania się korzystały  z nich bez problemów. Wykonawca postawi nowoczesne wiaty, ławki i tablice informacji dla podróżnych. Komfort korzystania ze stacji i przystanków poprawi ponadto wymiana oświetlenia na nowoczesne i energooszczędne, które pracują w technologii LED.

PLK przypominają, że jest to kolejna duża inwestycja realizowana na linii kolejowej nr 8. W 2024 roku ruszyły prace związane z unowocześnieniem systemu sterowania ruchem pociągów. Zadanie polega na instalacji nowych urządzeń wraz z wymianą kabli i światłowodów. Po modernizacji PKP PLK uzyska możliwość zdalnego zarządzania ruchem ze stacji Kraków Batowice stacjami Miechów, Słomniki, a także Niedźwiedź i Zastów. Modernizacja urządzeń i wdrożenie nowego systemu sterowania ułatwią prowadzenie ruchu i zwiększą niezawodność kolei. Oba projekty dofinansuje Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności.

 

Podobne artykuły