Strona główna » Wiadomości » Przesiadki pod wiaduktami kolejowymi

Przesiadki pod wiaduktami kolejowymi

Redakcja
Fot. Urząd Miasta Katowice

Katowice uzyskały unijne dofinansowanie na budowę węzła przesiadkowego pod wiaduktami kolejowymi nad ul. Św. Jana. Wiadukty przebudują PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach modernizacji Katowickiego Węzła Kolejowego.

 

Katowicki samorząd podpisał umowę w sprawie dotacji o wartości 5 mln zł z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Szacunkowa wartość realizacji tej inwestycji to blisko 7,5 mln zł.

W ubiegłym roku w Katowicach rozpoczęła się realizacja projektu modernizacji linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin-Katowice Piotrowice. Ta inwestycja realizowana przez PKP PLK S.A. pozwoli m.in. na oddzielenie ruchu lokalnego od ogólnopolskiego. Dzięki niej dla mieszkanek i mieszkańców naszego miasta zwiększy się dostęp do kolei, będzie mogło kursować też więcej pociągów oraz wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków kolejowych – powiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic.

I dodał:

Przy okazji tej dużej kolejowej inwestycji miasto, współpracując z PKP PLK zamierza wybudować nowy węzeł przesiadkowy. Będzie się on znajdował pod wiaduktem w ciągu ul. św. Jana i będzie pozwalał na szybką przesiadkę z pociągu na rower, tramwaj lub autobus.

Z kolei na tramwaj i autobus

Nowy węzeł połączy komunikację kolejową z miejską. Obsłuży zarówno połączenia tramwajowe, jak i autobusowe. Dzięki projektowanemu przez PKP PLK tunelowi z wyjściem na teren węzła, podróżni zyskają możliwość bezpośredniego dojścia do peronów kolejowych stacji Katowice.

Projekt zakłada budowę dwóch zintegrowanych peronów tramwajowo-autobusowych po stronie wschodniej i zachodniej istniejącego torowiska tramwajowego oraz 12 stanowisk do parkowania rowerów. Powstanie również droga rowerowa, która wkomponuje się w istniejący ciąg między ulicami Wojewódzką i Dworcową.

Nowe wiadukty kolejowe pełnić będą jednocześnie funkcję zadaszenia węzła. Przez to zapewnią ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Inwestycja zostanie wyposażona w energooszczędne oświetlenie LED oraz system kompleksowego monitoringu wizyjnego, zwiększający bezpieczeństwo podróżnych. Przewidziano także dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz montaż elementów małej architektury – m.in. ławek i koszy na śmieci.

W ramach zadania planowana jest również korekta układu drogowego wraz z dostosowaniem do nowych funkcji komunikacyjnych oraz rozbudowa sygnalizacji świetlnej. Po przebudowie autobusy i tramwaje będą zatrzymywać się na wydzielonych dla nich pasach ruchu przy peronach, które zostaną zlokalizowane pod wiaduktami kolejowymi. Dla pozostałych pojazdów pozostanie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku – wyjaśnia Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.

Czekają na kolejarzy

Termin rozpoczęcia inwestycji będzie uzależniony od postępów prac prowadzonych przez PKP PLK S.A., jednak powinna się ona zakończyć najpóźniej w 2029 r. Realizacja tego typu inwestycji to element długofalowej strategii Katowic, która zakłada tworzenie spójnego i ekologicznego systemu transportu miejskiego, odpowiadającego na potrzeby mieszkańców i wpisującego się w cele zrównoważonego rozwoju.

Podobne artykuły