Katowice uzyskały unijne dofinansowanie na budowę węzła przesiadkowego pod wiaduktami kolejowymi nad ul. Św. Jana. Wiadukty przebudują PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach modernizacji Katowickiego Węzła Kolejowego.
Katowicki samorząd podpisał umowę w sprawie dotacji o wartości 5 mln zł z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Szacunkowa wartość realizacji tej inwestycji to blisko 7,5 mln zł.
W ubiegłym roku w Katowicach rozpoczęła się realizacja projektu modernizacji linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin-Katowice Piotrowice. Ta inwestycja realizowana przez PKP PLK S.A. pozwoli m.in. na oddzielenie ruchu lokalnego od ogólnopolskiego. Dzięki niej dla mieszkanek i mieszkańców naszego miasta zwiększy się dostęp do kolei, będzie mogło kursować też więcej pociągów oraz wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków kolejowych – powiedział Marcin Krupa, prezydent Katowic.
I dodał:
Przy okazji tej dużej kolejowej inwestycji miasto, współpracując z PKP PLK zamierza wybudować nowy węzeł przesiadkowy. Będzie się on znajdował pod wiaduktem w ciągu ul. św. Jana i będzie pozwalał na szybką przesiadkę z pociągu na rower, tramwaj lub autobus.
Z kolei na tramwaj i autobus
Nowy węzeł połączy komunikację kolejową z miejską. Obsłuży zarówno połączenia tramwajowe, jak i autobusowe. Dzięki projektowanemu przez PKP PLK tunelowi z wyjściem na teren węzła, podróżni zyskają możliwość bezpośredniego dojścia do peronów kolejowych stacji Katowice.
Projekt zakłada budowę dwóch zintegrowanych peronów tramwajowo-autobusowych po stronie wschodniej i zachodniej istniejącego torowiska tramwajowego oraz 12 stanowisk do parkowania rowerów. Powstanie również droga rowerowa, która wkomponuje się w istniejący ciąg między ulicami Wojewódzką i Dworcową.
Nowe wiadukty kolejowe pełnić będą jednocześnie funkcję zadaszenia węzła. Przez to zapewnią ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Inwestycja zostanie wyposażona w energooszczędne oświetlenie LED oraz system kompleksowego monitoringu wizyjnego, zwiększający bezpieczeństwo podróżnych. Przewidziano także dostosowanie obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz montaż elementów małej architektury – m.in. ławek i koszy na śmieci.
W ramach zadania planowana jest również korekta układu drogowego wraz z dostosowaniem do nowych funkcji komunikacyjnych oraz rozbudowa sygnalizacji świetlnej. Po przebudowie autobusy i tramwaje będą zatrzymywać się na wydzielonych dla nich pasach ruchu przy peronach, które zostaną zlokalizowane pod wiaduktami kolejowymi. Dla pozostałych pojazdów pozostanie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku – wyjaśnia Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.
Czekają na kolejarzy
Termin rozpoczęcia inwestycji będzie uzależniony od postępów prac prowadzonych przez PKP PLK S.A., jednak powinna się ona zakończyć najpóźniej w 2029 r. Realizacja tego typu inwestycji to element długofalowej strategii Katowic, która zakłada tworzenie spójnego i ekologicznego systemu transportu miejskiego, odpowiadającego na potrzeby mieszkańców i wpisującego się w cele zrównoważonego rozwoju.

