Koleje Czeskie pilotażowo uruchomiły wzmacniacze sygnału w jednym ze swoich pociągów RailJet. Jeżeli testy zakończą się pozytywnie, planowana jest dalsza inwestycja.
Podczas podróży pociągiem często zdarza się, że przejeżdżając przez konkretne obszary, pasażerowie w swoich smartfonach tracą zasięg. Dodatkowo, pudła niektórych pociągów tłumią komórkowy sygnał, co potęguje problem. Dla osób, które potrzebują popracować, wisienką na torcie potrafi być niedziałające w pociągu wi-fi.
W przypadku tłumienia zasięgu (w Polsce np. przez aluminiowe pudło Pendolino), rozwiązaniem może być np. te, które zaoferowało Siemens Mobility. W nowej generacji wagonach NightJet, które produkuje Siemens wklejane będą szyby, które przepuszczają sygnał komórkowy oraz poprawiają same funkcjonowanie sieci – więcej informacji.
Koleje Czeskie natomiast stwierdziły, że zamontują mobilne wzmacniacze sygnału w jednym ze swoich pociągów, aby pilotażowo przez pół roku przetestować jak będą się one sprawdzać (testowane są w pociągu RailJet obsługującym linię z Pragi do Wiednia i Grazu).
Pasażerowie w pociągach doświadczają w niektórych miejscach przerw w transmisji danych i połączeniach komórkowych. Przyczyną są same wagony, które tłumią sygnał. Pilotażowy projekt instalacji mobilnego wzmacniacza sygnału to pierwszy krok, który znacząco poprawi tę sytuację w pociągach – powiedział czeski Minister Transportu Martin Kupka.
Po Niemczech i Austrii będziemy tym samym trzecim krajem w Europie Środkowej, w którym dobra jakość sygnału mobilnego do rozmów telefonicznych i transmisji danych w pociągach stanie się oczywistością – stwierdził Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Kolei Czeskich Michal Krapinec.
Montażem wzmacniaczy zajęła się spółka ČD – Telematics. Jak podają Czesi, jeden repeater jest w stanie zapewnić poprawę jakości zasięgu w czterech najbliższych wagonach.
Zastosowana technologia obsługuje szeroki zakres częstotliwości wykorzystywanych przez operatorów telefonii komórkowej w Czechach i za granicą, nie tylko w obecnie wdrażanych częstotliwościach 5G. Całe rozwiązanie składa się z zewnętrznej anteny szerokopasmowej (700-5000 MHz) wspierającej transmisję informacji GPS, samego repeatera, który w ramach testu będzie pracował w pasmach częstotliwości 800, 900, 1800, 2100 i 2600 MHz – podaje czeskie Ministerstwo Transportu.
Oprócz samego wzmacniacza, po najbliższych wagonach rozprowadzane są kable promieniujące, które działają jak antena.