Strona główna » Wiadomości » Prezentacja zespołu EN94-17. WKD wraz ze Stowarzyszeniem Klubem Miłośników EKD/WKD zapraszają

Prezentacja zespołu EN94-17. WKD wraz ze Stowarzyszeniem Klubem Miłośników EKD/WKD zapraszają

Redakcja
Fot. WKD

Pociąg ten będzie można zobaczyć przy okazji wejść do Izby Tradycji EKD/WKD w dniu 15 grudnia 2024 r. w godz. 12:00-16:00 (wejścia co 30 minut). Poniżej kilka słów o historii tego zespołu i o przeprowadzonych pracach renowacyjnych.

Warszawska Kolej Dojazdowa wraz ze Stowarzyszeniem Klubem Miłośników EKD/WKD zapraszają na prezentację zespołu EN94-17 po zakończonych pracach renowacyjnych, odwzorowujących schemat malowania tych pociągów z lat 1991-2001. Pociąg ten będzie można zobaczyć przy okazji wejść do Izby Tradycji EKD/WKD w dniu 15 grudnia 2024 r. w godz. 12:00-16:00 (wejścia co 30 minut). Poniżej kilka słów o historii tego zespołu i o przeprowadzonych pracach renowacyjnych.

Elektryczny zespół trakcyjny EN94-17 został wyprodukowany i oddany do użytku 17 sierpnia 1972 r. przez PaFaWag Wrocław. Naprawę główną przeszedł 30 sierpnia 1994 r. w ZNTK Bydgoszcz, a swoją ostatnią naprawę rewizyjną (1R8) ukończył 25 września 2015 r. dzięki czemu mógł jeździć do końca eksploatacji pociągów serii EN94 tj. do 27 maja 2016 r. Następnie pojazd został odstawiony z myślą o zachowaniu do celów muzealnych w przyszłości. Los do tego pojazdu uśmiechnął się w czerwcu 2024 r. kiedy to Stowarzyszenie Klub Miłośników EKD/WKD pozyskało grant z fundacji Stowarzyszenie Europa i My. Następnie we wrześniu tego samego roku przystąpiono do prac renowacyjnych polegających na odświeżeniu schematu malowania i załataniu braków w poszyciu pociągu. Prace zostały ukończone w dniu 5 grudnia 2024 r. W ramach prac renowacyjnych,

Stowarzyszenie Klub Miłośników EKD/WKD wykonało następujące czynności w ramach renowacji zespołu EN94-17:

  • usunięto wszelkie napisy
  • zlikwidowano uszkodzone i zniszczone powłoki lakiernicze, które następnie zostały zabezpieczone odrdzewiaczem
  • uzupełniono ubytki poszycia pudła w drzwiach do kabiny maszynisty A i B
  • zeszlifowano, a następnie pomalowano wg schematu z lat 90 (w wersji po naprawie głównej) pudło wagonów A i B
  • zdemontowano we wszystkich drzwiach osłony zabezpieczające szyby w oknach pojazdu
  • wyczyszczono i pomalowano na kolor czarny ramy wózków pociągu, reflektorów, przegubu międzywagonowego oraz sprzęgów Scharfenberga
  • pomalowano uszczelki okienne, wycieraczki oraz lusterka pociągu
  • wyczyszczono i pomalowano na kolor szary dach pociągu oraz odbierak prądu na kolor czerwony
  • naniesiono wybrane piktogramy informacyjne zgodnie z epoką historyczną.

EN94-17 można oglądać przed halą elektrowozowni EKD z 1927 r. w Grodzisku Mazowieckim w której mieści się Izba Tradycji EKD/WKD. Jest to drugi egzemplarz tej serii, odremontowany i prezentowany w ramach kolekcji Izby Tradycji EKD/WKD. Pierwszym z nich był EZT EN94-40, któremu przywrócono wygląd z ostatnich lat eksploatacji. Prace renowacyjne ukończono pod koniec września 2016 r.

Przydziały EZT EN94-17:

Mat. WKD

 

 

 

Podobne artykuły