Komisja Europejska dofinansuje projekt Rail Baltica dodatkową kwotą 1 mld euro w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF). Kraje bałtyckie przeznaczą dofinansowanie na budowę infrastruktury dla linii KDP.
Dokładna kwota dofinansowania to 928 mln euro, która trafi do krajów bałtyckich. Przydział Litwy to 394 mln euro.
Przeznaczenie środków na dalszy rozwój projektu Rail Baltica to świetna wiadomość dla Litwy i krajów bałtyckich, zwłaszcza biorąc pod uwagę wzrost geopolitycznego znaczenia tego projektu. To mocny sygnał, że ten wyjątkowy projekt nabiera rozpędu, przybliża nas do najważniejszego celu, jakim jest jak najszybsze otwarcie pierwszych odcinków z Kowna do Rygi i połączenie regionu bałtyckiego ze wspólną europejską siecią kolejową – powiedział litewski minister Marius Skuodis.
Na początku bieżącego roku Litwa, Łotwa oraz Estonia w ramach wspólnej spółki RB Rail AS złożyły wnioski o dofinansowanie unijne na realizację projektu Rail Baltica. Łącznie dofinansowanie, o które kraje bałtyckie wnioskowały wynosiły 954 mln euro. Finalne dofinansowanie okazało się niewiele mniejsze.
Grupa Kolei Litewskich konsekwentnie i zdecydowanie dąży do kompleksowej integracji z Europą – zarówno pod względem relacji biznesowych, jak i infrastruktury. W tym ostatnim aspekcie szczególne znaczenie ma projekt „Rail Baltica”, który na Litwie osiągnął nowy poziom – stwierdził Egidijus Lazauskas, dyrektor generalny LTG.
Otrzymane dofinansowanie zostanie przeznaczone na budowę linii kolejowej i jej obiektów od granicy Kowna z Łotwą: nasypy i obiekty inżynieryjne, budowę dojazdowych dróg na odcinkach Kowno–Sveicarija i Šėta–Ramygala, prace przygotowawcze, projekt ocena ryzyka i bezpieczeństwa, ocena zgodności projektu oraz inne czynności związane z realizacją prac budowlanych. Otrzymane dodatkowe środki zostaną również przeznaczone na działania związane z wykupem gruntów na dwóch odcinkach: kowieńskim węźle kolejowym oraz odcinku Kowno-litewsko-polska granica.