Infrastruktura Wiadomości

Prawie 476 mln zł na remont linii Warka-Radom

Prawie 476 mln zł na remont linii Warka-Radom fot. PKP PLK S.A.

PKP PLK będą remontowały trasę Warka-Radom przy wsparciu 476 mln zł dofinansowania unijnego. Dotacja została zatwierdzona w CUPT 22 czerwca br.

W piątek pisaliśmy o dofinansowaniu dwóch projektów PKP Intercity. O swojej dotacji z UE informują również PKP Polskie Linie Kolejowe. Wsparcie unijne pomoże w remoncie linii Warka-Radom.

Wysokość dofinansowania, które zatwierdzone został 22 czerwca podpisaniem umowy z CUPT to 476 mln zł. Dzięki pracom na linii pociągi na trasie Warszawa – Radom pojadą szybciej. Formalna nazwa inwestycji to: „Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (Lot C, D, E)”. Koszt inwestycji realizowanej przez zarządcę linii kolejowych wyniesie prawie 826 milionów złotych. Linia nr 8, której remontu podejmie się spółka jest linią pasażersko-towarową.

Co zostanie zrobione w ramach inwestycji?

PKP PLK w ramach prac:

  • zbuduje drugi tor na trasie Warka – Radom,
  • przebuduje istniejący most nad Pilicą,
  • zbuduje wiadukty tam, gdzie linia przecina się z drogami o największym natężeniu ruchu,
  • przekształci część stacji i mijanek w przystanki osobowe,
  • dostosuje 10 stacji i przystanków do potrzeb osób z niepełnością,
  • wdroży elektroniczny system zarządzania ruchem.

W efekcie pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 kilometrów na godzinę, a towarowe – 120 kilometrów na godzinę. Inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.

Warszawę i Radom dzieli 100 kilometrów. Wielu Radomian pracuje w stolicy. Dzisiaj mają do wyboru dojazd do Warszawy częściową ekspresówką, który zajmie im od 1 godziny do 1,5, albo dojazd koleją 2 – 2,5 godziny. O tym, że Radom i Warszawę połączy wreszcie szybki pociąg, który będzie konkurencją dla samochodu, mówiło się od lat, jednak do tej pory niewiele się działo. Jeśli na poważnie myślimy o rozwoju polskiej kolei, ta inwestycja jest dla kolejarzy koniecznością. – powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

Szczegóły na stronie CUPT.