Dzisiaj na dworcu Łódź Fabryczna otwarto punkt informacyjny budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Łodzi. Mieszkańcy będą mogli uzyskać w nim informacje na temat inwestycji kolejowej, w tym m.in. o zastosowanej technologii, harmonogramu prac oraz działań prowadzonych w trakcie drążenia tunelu. Jego celem jest dostarczanie mieszkańcom wiedzy o realizowanej w Łodzi kolejnej dużej inwestycji tunelowej i ewentualnych utrudnieniach.
Punkt informacyjny mieści się na parterze dworca, od strony ul. Lindleya. Będzie otwarty pięć dni w tygodniu: we wtorek i czwartek od godz. 10:00 do 18:00, oraz w poniedziałek, środę i piątek od 8:00 do 16:00. Specjaliści wykonawcy tunelu, firmy PORR, powiedzą mieszkańcom wszystko o tunelu. A informacje na temat prowadzonych prac będą udzielą również telefonicznie pod numerami – 515 724 827 oraz 515 113 120 – oraz mailowo, pod adresem: tunel.cpk@porr.pl.
Punkt informacyjny w Łodzi Fabrycznej to element naszego podejścia opartego na dialogu i komunikacji z mieszkańcami miasta. Zdajemy sobie sprawę z wyzwań, jakie przed nami stoją. Chcemy, by na każdym etapie przygotowania i realizacji robót budowlanych każdy mieszkaniec Łodzi wiedział, że funkcjonuje takie miejsce, do którego może przyjść i uzyskać informacje na temat budowy tego najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce. To ma być pomost łączący pytania i potrzeby mieszkańców z inżynierami i ekspertami. Samo drążenie rozpocznie się pod koniec 2026, a koniec budowania tunelu w 2029 r. – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. Inwestycji kolejowych.
Z pewnością punkt na dworcu Łódź Fabryczna będzie często odwiedzany przez łodzian, gdyż budowa tunelu KDP budzi obawy. To z powodu gigantycznych problemów z budową tunelu średnicowego, która od września 2024 roku jest wstrzymana. Z powodu katastrofy budowlanej, gdy podczas prac naruszona została konstrukcja kilku budynków, a kilkaset osób ewakuowano i zakwaterowano w hotelach. Mieszkańcy obawiają się podobnych kłopotów. Ale spółka CPK przekonuje, że jej inwestycje będzie wyglądała inaczej. Świadczy o tym zupełnie inne podejście do planowania budowy i podejmowanie działań, które mają zapobiec podobnym zdarzeniom. Teraz eksperci powiedzą mieszkańcom wszystko o tunelu KDP, aby rozwiać ich obawy.
Tarcza ruszy z Retkini
Wykonawca tunelu, spółka PORR, już przygotowuje się do inwestycji.
Tunel będzie drążony tarczą TBM (Tunnel Boring Machine), która zostanie dostarczona do Łodzi w przyszłym roku. Od lutego do czerwca zaplanowano dostawy części maszyny drążącej, która przez następne kilka miesięcy będzie montowana w komorze startowej na Retkini. Będzie to najbardziej zaawansowana technicznie tarcza TBM dostępna na rynku, dobrana do projektu w Łodzi po bardzo skrupulatnych analizach warunków gruntowych i wyzwań, z którymi będziemy się tutaj mierzyć. Tarcza będzie wyposażona w systemy monitoringu parametrów drążenia, które będą działały w sposób ciągły, dbając o bezpieczeństwo prowadzenia prac – powiedział Krzysztof Laskowski, członek zarządu PORR S.A. odpowiedzialny za budownictwo infrastrukturalne.
Tunel CPK jest pierwszym realizowanym w Polsce elementem sieci Kolei Dużych Prędkości.
Powstający pod Łodzią tunel CPK będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, które będą mogły poruszać się w nim z prędkością do 160 km/h. Obiekt, który połączy Łódź Fabryczną z zachodnią częścią miasta, będzie miał 4,6 km długości i ok. 14 m średnicy. Oznacza to, że będzie najdłuższym i najszerszym obiektem tunelowym w Polsce wydrążonym jednym odcinkiem – wyjaśnia Zbigniew Szafrański, przewodniczący Rady Nadzorczej CPK.
Tunel dla KDP w Łodzi pobiegnie na zmiennej głębokości. Od około 23 m pod powierzchnią gruntu przy komorze Retkinia, aż do 34 m pomiędzy komorami ewakuacyjnymi zlokalizowanymi w rejonie ul. Struga, al. Włókniarzy oraz al. Bandurskiego.

Budowa w dwa lata
Samo drążenie rozpocznie się na pod koniec 2026 roku w przygotowanej już na przyjęcie maszyny komorze startowej na Retkini. I zakończy się w 2028 roku w komorze odbiorczej na wysokości Łodzi Fabrycznej. Prace wykończeniowe i testy bezpieczeństwa potrwają do 2029 roku, na który inwestor zaplanował odbiory inwestycji.
PORR wykazał się swoim doświadczeniem w obszarze budownictwa tunelowego, realizując z sukcesem połączenie pod cieśniną Świną między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu metodą tarczową, a także dwa tunele w ciągu drogi S3 na Dolnym Śląsku. W tym TS-26 – najdłuższy w Polsce pozamiejski tunel drążony w skale metodą konwencjonalną. Obecnie, poza Polską, prowadzimy drążenie łącznie pięcioma maszynami TBM, w tym metro w Wiedniu, tunel kolejowy pod przełęczą Brenner, tunel elektrowni wodnej w Austrii czy tunel pod rzeką Elbą w Niemczech – mówi Piotr Kledzik, prezes PORR S.A.
Inwestorem tunelu KDP w Łodzi jest spółka CPK. Ten tunel to część kluczowej linii 85, czyli kolejowej linii „Y”. Nowej linii KDP, która do końca 2032 r. połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią. A w dalszej perspektywie z Poznaniem i Wrocławiem. Inwestycja ta nie tylko usprawni połączenia między największymi miastami Polski, ale również przyczyni się do rozwoju Łodzi jako centralnego węzła komunikacyjnego.

