Strona główna » Wiadomości » Ponad 18 milionów pasażerów

Ponad 18 milionów pasażerów

Redakcja
Fot. PKP Intercity

W pierwszym kwartale br. na pokładach pociągów PKP Intercity podróżowało 18,4 mln pasażerów, czyli o 10% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Średnio każdego dnia z przejazdów dalekobieżnych korzystało 204 tys. osób.

 

Tegoroczny wynik jest także o 34% wyższy niż przewozy w pierwszym kwartale 2023 roku. W styczniu pociągi PKP Intercity wybrała grupa 5,9 mln osób, w lutym – 6 mln, a w marcu – 6,5 mln. Średnio każdego dnia z przejazdów dalekobieżnych skorzystało 204 tys. podróżnych. Rekordowy był 21 marca – wówczas narodowy przewoźnik odprawił na swoich pokładach 263 tys. pasażerów.

Wzrost liczby pasażerów jest widoczny we wszystkich grupach podróżnych. Z usług PKP Intercity chętnie korzystały osoby z niepełnosprawnościami – 169 tys. (wzrost rok do roku o 13%) oraz dzieci i uczniowie – 1,9 mln (wzrost o 16%). Ponadto pociągi przewiozły 3,2 mln studentów i doktorantów (wzrost o 13%) oraz 983 tys. seniorów (więcej o 16%).

Wielu pasażerów w podróż zabierało swoich pupili. Przewoźnik sprzedał 131 tys. biletów na przewóz zwierząt, czyli o 129% więcej niż rok temu. Z przejazdów dalekobieżnych chętnie korzystali też rowerzyści – PKP Intercity przewiozło 154 tys. jednośladów. W tym obszarze wzrost wyniósł 151%.

Najpopularniejsze relacje

Od stycznia do marca, pasażerowie pociągów dalekobieżnych najczęściej wybierali trasy z Trójmiasta, Krakowa, Łodzi lub Poznania do Warszawy. Natomiast największy procentowy wzrost liczby podróżnych przewoźnik odnotował na liniach: Kraków – Zakopane, Poznań – Szczecin, Warszawa – Szczecin oraz Poznań – Toruń i Warszawa – Zakopane.

Podróżni chętnie wybierają zakup biletów za pośrednictwem kanałów online. W pierwszym kwartale tego roku ponad 80% pasażerów zakupiło bilet właśnie w ten sposób. Przy czym ok. 37% pasażerów korzystało ze strony internetowej przewoźnika, a ok. 43% z aplikacji mobilnej. W porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym, widać, że maleje sprzedaż na stronie internetowej, a zwiększa się w aplikacjach mobilnych.

Realizacja strategii inwestycyjnej

Zgodnie ze strategią, PKP Intercity dąży do tego, aby w 2030 roku cały tabor przewoźnika był nowy lub zmodernizowany. Konsekwentnie realizowany jest projekt odbiorów pojazdów. Od stycznia do marca tego roku spółka otrzymała dziewięć lokomotyw Griffin poruszających się z prędkością 160 km/h. Na kolejny kwartał zaplanowany został odbiór następnych dziewięciu lokomotyw tej serii produkowanych w Nowym Sączu w Newagu.

Poza tym, w najbliższym czasie do przewoźnika trafi także 48 zmodernizowanych wagonów. Trwa także montaż zamówionych 118 automatów vendingowych w wagonach COMBO. W pierwszym kwartale tego roku wykonawca zamontował osiem maszyn, a w kolejnym przewoźnik planuje montaż 62 urządzeń.

PKP Intercity konsekwentnie realizuje także program inwestycji infrastrukturalnych. W marcu br. podpisana została umowa na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. Zgodnie z kontraktem nowa inwestycja powstanie w 2027 roku, a jej wartość to ponad 179 mln zł brutto.

W trakcie realizacji jest rozbudowa zaplecza technicznego wraz z nowoczesną myjnią, które powstają w Przemyślu. W 2025 roku PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł netto. Plany inwestycyjne uwzględniają m.in. rozbudowę bocznicy w Lublinie czy Białymstoku, których łączna szacowana wartość ma wynieść 130 mln zł netto.

Warto podkreślić, że w latach 2025-2030 przewoźnik planuje, że przeznaczy blisko 3,4 mld zł na unowocześnienie zaplecza technicznego w różnych lokalizacjach i bocznic kolejowych. Inwestycje mają na celu dostosowanie infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru.

 

Podobne artykuły