Ekonomia i rynek Infrastruktura Kolej na świecie Przewozy pasażerskie Przewozy towarowe

Polsko – niemiecka współpraca kolejowa

Polsko – niemiecka współpraca kolejowa

PKP Polskie Linie Kolejowe i DB Netz AG podpisały w Berlinie nową umowę infrastrukturalną o współpracy. Jej skutkiem ma być ułatwienie przejazdu pociągów na granicznych odcinkach linii kolejowych dzięki koordynacji działań zarządców infrastruktury i zapewnieniu jednolitej informacji dla przewoźników.

Umowa podpisana podczas targów InnoTrans dotyczy odcinków linii kolejowych: Löcknitz – Szczecin, Tantow – Szczecin, Küstrin/Kietz – Kostrzyn, Frankfurt nad Odrą – Rzepin, Guben – Gubin, Forst (Lausitz) – Tuplice, Horka Gbf – Węgliniec, Görlitz – Zgorzelec i Hagenwerder – Krzewina Zgorzelecka – Zittau.

Zarządcy infrastruktury z Niemiec i Polski określili warunki współpracy i zakres odpowiedzialności w obszarze eksploatacji infrastruktury na przygranicznych odcinkach torów. Głównym założeniem umowy są m.in. jednolite zasady zabudowy i utrzymania urządzeń przygranicznej infrastruktury kolejowej, a także planowanie i przygotowanie inwestycji. Umowa reguluje też zasady prowadzenia ruchu oraz przydzielania tras. – Konstruktywna współpraca naszych zarządców infrastruktury kolejowej ma już długą tradycję. Dzięki nowej umowie kierunkujemy dalsze działania na bezpieczeństwo i jakość ruchu kolejowego pomiędzy Polską a Niemcami – powiedział Thomas Schaffer z zarządu DB Netz AG.
Obie strony zadowoleni dotychczasowej współpracy. – Prawie od dziesięciu lat współpraca między naszymi krajami ma ogromne znaczenie dla poprawy i rozwoju infrastruktury oraz przewozów kolejowych. Podejmowane przez obie spółki działania są zgodne z polityką państw i skoordynowane pomiędzy zarządcami infrastruktury kolejowej – uważa Andrzej Pawłowski z zarządu PKP PLK.
Ta współpraca zaowocowała dotychczas wdrożeniem wielu projektów, m.in. budowy mostu kolejowego w Frankfurcie nad Odrą i przeprowadzenie prac na moście między stacjami Goerlitz i Zgorzelec. Ponadto przeprowadzono renowację i wyposażenie w nowoczesne systemy bezpieczeństwa linii Pasewalk – Löcknitz, Berlin-Kietz/Kostrzyn, Guben – Czerwiensk, Cottbus – Forst i Węgliniec – Wrocław. Kolejne planowane inwestycje to rozbudowa i elektryfikacja odcinka Angermünde – Szczecin i Hoyerswerda –Horka – Węgliniec oraz modernizacja mostu na Odrze pomiędzy stacjami Kietz i Kostrzyn.