Strona główna » Wiadomości » Polska superszybka kolej magnetyczna na tradycyjnych torach

Polska superszybka kolej magnetyczna na tradycyjnych torach

Redakcja
Fot. Nevomo

Polska spółka Nevomo działająca w obszarach nowych technologii we wtorek 5 września 2023 roku w Brukseli zaprezentowała MagRail, czyli przełomowe osiągnięcie stanowiące punkt zwrotny dla branży kolejowej. Testy przeprowadzone przez firmę pomyślnie udowodniły, że pojazdy kolejowe mogą unosić się nad konwencjonalnymi liniami kolejowymi.

To pierwsze na świecie osiągnięcie ma potencjał zrewolucjonizowania transportu kolejowego, płynnie łącząc tradycyjne systemy kolejowe z wizją przyszłościowych ultraszybkich rozwiązań, takich jak hyperloop. Testy MagRail potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą bezproblemowo operować na istniejących torach kolejowych bez tarcia. Podczas testów na ponad 720-metrowym odcinku toru testowego w Nowej Sarzynie w województwie podkarpackim, pojazdy MagRail lewitując osiągnęły prędkość 135 km/h, utrzymując przy tym pełną stabilność. Ważący 2 tony pojazd o długości 6 metrów zaczął lewitować przy prędkości około 70 km/h, a do osiągnięcia 100 km/h potrzebował jedynie 11 sekund. Docelowo szybkie pociągi pasażerskie MagRail mają poruszać się po liniach kolejowych z prędkością do 550 km/h, znacznie redukując czas podróży.

Dzisiejszy dzień to przełomowy moment w rozwoju Nevomo. Po raz pierwszy w historii kolei pojazd szynowy poruszał się nie po istniejących torach, ale nad nimi, bez tarcia. Pokazuje to, że nasza technologia to nie tylko wizja przyszłości; to rzeczywiste rozwiązanie na teraz. Rozwiązanie dla bardziej ekologicznej i lepiej skomunikowanej Europy. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę, będziemy mogli zaoferować efektywne i przyjazne dla środowiska podejście do modernizacji transportu kolejowego, zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu – mówi Przemek Ben Pączek, prezes zarządu i współzałożyciel Nevomo.

Po 3,5 roku badań i testów, Nevomo wykazało, że możliwe jest zmodernizowanie istniejącej infrastruktury kolejowej za pomocą silnika liniowego i urządzeń lewitacji magnetycznej, łącząc przy tym niezawodność tradycyjnych systemów kolejowych z potencjałem innowacyjnych technologii. Technologia MagRail ma być o wiele tańszą i bardziej ekologiczną alternatywą dla Japońskiej kolei Shinkansen i Chińskiego Transrapid.

Udane testy są wynikiem ciężkiej pracy, wiedzy i zaangażowania dziesiątek naszych inżynierów i ekspertów. A to dopiero początek. Współpracujemy już z gigantami branżowymi, w tym włoskim zarządcą infrastruktury  (RFI), kolejami francuskimi SNCF, Duisport czy GATX, aby wspólnie zidentyfikować różne zastosowania systemu MagRail. Pomyślnie zrealizowane testy torują nam drogę do przedkomercyjnych pilotaży – mówi Sebastian Kałuża, Dyrektor ds. Rozwoju Produktu w Nevomo.

MagRail to rewolucja w sposobie myślenia o podróżach kolejowych. Zamiast stosować sztywne rozkłady jazdy, system MagRail pozwala pociągom dostosowywać się do bieżących potrzeb pasażerów, podobnie jak w metrze, ale w przypadku podróży międzymiastowych. Dzięki technologii Nevomo, wagony są zdolne do poruszania się bez lokomotyw i elastycznego dostosowywania liczby wagonów proporcjonalnie do przewidywanej liczby pasażerów. Do zaimplementowania nowej technologii niepotrzebna byłaby rekonstrukcja dróg kolejowych, a modernizacja wybranych odcinków lub całych linii kolejowych.

Budowa najdłuższego w Europie toru testowego pasywnej lewitacji magnetycznej, na którym przeprowadzane były testy, została dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany jest w ramach programu „Szybka Ścieżka” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Nevomo będzie kontynuować badania i rozwój technologii MagRail nie tylko w zakresie lewitacji, ale także w zakresie dalszej eksploracji różnych zastosowań tej technologii w celu poprawy wydajności i przepustowości transportu kolejowego, a ostatecznie rozpocznie komercjalizację pierwszej wersji MagRail do transportu towarowego już w 2024 roku.

Od pierwszych chwil współpracy z Nevomo byłem przekonany o niezwykłym potencjale technologii MagRail. Decyzja o inwestycji nie była jedynie kalkulacją biznesową, ale przede wszystkim wyrazem mojej głębokiej wiary w wizjonerską technologię zespołu Nevomo i ich zdolności do kreowania przyszłości transportu. Ich determinacja w dążeniu do zmiany oblicza kolejnictwa zasługuje na najwyższe uznanie. Dzisiejsze osiągnięcia potwierdzają, że decyzja o wsparciu ze strony Hütter Private Equity była słuszna. Czuję się niezmiernie dumny, mogąc być częścią tej kolejowej rewolucji – powiedział Piotr Hütter, założyciel Hütter Private Equity.

Na rozwój i testowanie technologii MagRail firma Nevomo pozyskała w sumie 11 mln euro (w tym 5,5 mln euro inwestycji kapitałowych i 5,5 mln euro dotacji unijnych). Dodatkowo w ubiegłym roku spółka otrzymała 17,5 mln euro od Komisji Europejskiej (akcelerator EIC: 2,5 mln euro dotacji i 15 mln euro dodatkowej inwestycji kapitałowej). Nevomo zbiera również fundusze na rundę pre-series A w wysokości 7 mln euro. Do kluczowych inwestorów Nevomo należą EIT InnoEnergy i Hütter Private Equity.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności