Polregio, największy przewoźnik kolejowy w Polsce, miał szansę na modernizację przestarzałego taboru dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy. Mimo początkowego planu zakupu niemal 100 nowych pociągów, większość projektów odpadła z powodu braku współfinansowania przez samorządy. Finalnie spółka zakupi tylko 36 pojazdów – znacznie mniej, niż pierwotnie zakładano.
Polregio, największy polski przewoźnik kolejowy, znacząco odstaje pod względem nowoczesności taboru w porównaniu do innych operatorów regionalnych. Średni wiek jego pociągów przekracza 40 lat, podczas gdy pojazdy Kolei Dolnośląskich mają średnio jedynie cztery lata.
Poprawa tej sytuacji miała nastąpić dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy. W marcu, po rozstrzygnięciu konkursu przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Polregio informowało o przyznaniu wsparcia na zakup 98 nowych pojazdów. Spółka miała otrzymać 780 mln zł, stając się tym samym głównym beneficjentem tego programu.
Jednak zaktualizowana lista dofinansowanych projektów pokazuje, że finalnie Polregio będzie mogło kupić jedynie 36 pociągów. Z wcześniejszych 10 zaakceptowanych wniosków o dofinansowanie, odrzucono aż 7. Wiele urzędów marszałkowskich wycofało się z zapewnienia wymaganego wkładu własnego, co było głównym powodem zmniejszenia skali zakupów.