NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Połączenie intermodalne „Amber Train” zostanie reaktywowane? Połączenie państw bałtyckich ze Skandynawią

Połączenie intermodalne „Amber Train” zostanie reaktywowane? Połączenie państw bałtyckich ze Skandynawią

Redakcja
Fot. Amber Train

Jest szansa, że połączenie „Amber Train”, łączące kraje bałtyckie ze Skandynawią i Europą Zachodnią wkrótce zostanie reaktywowane i to w bardziej konkurencyjnym profilu. Bałtyckie firmy kolejowe, zaangażowane w projekt, zorganizowały spotkanie, na którym rozmawiano o tym, jakie kroki należy podjąć, aby usługa była atrakcyjna i wydajna w obecnych warunkach.

W projekt zaangażowane są: Koleje Łotewskie, LDz Cargo, LatRailNet, Koleje Estońskie, Operail i LTG Cargo. Ich głównym celem jest obecnie znalezienie sposobu na ożywienie usługi Amber Train i uczynienie jej bardziej konkurencyjną i opłacalną dla wszystkich zainteresowanych firm, zwłaszcza w kontekście rosnących cen paliw i braku kierowców ciężarówek na rynkach europejskich.

Co więcej po wybuchu wojny na Ukrainie i nałożeniu odpowiednich sankcji na Rosję i Białoruś, bałtyckie przedsiębiorstwa kolejowe straciły znaczną część swoich przewozów. W związku z dramatycznym spadkiem ich liczby i przychodów, zarówno Koleje Litewskie, jak i Koleje Łotewskie rozważały zwolnienie pracowników w celu poradzenia sobie ze stratami finansowymi. Wszystkie bałtyckie firmy kolejowe, chcąc jednak zdywersyfikować swoje usługi i nadrobić utracone pieniądze, rozważyły ​​opcję rozwoju „Amber Train”. Usługa ta została uruchomiona w 2018 roku na liczącej 650 kilometrów trasie między Šestokai na granicy Litwy z Polską, Rygą i Tallinem.

Jest to usługa intermodalna skupiająca się na transporcie produktów z drewna, łącząca Skandynawię i kraje bałtyckie z resztą Europy. Z biegiem czasu stopniowo traciła na rozmachu i stała się mniej popularna, ponieważ firmy skupiały się na innych możliwościach transportu ładunków. Jednak teraz może powrócić.

Projekt realizowany przez przewoźników z trzech krajów ma duży potencjał, a my mamy doskonałą okazję do jego rozwoju. Aby to osiągnąć, musimy uzgodnić następujące zasadnicze punkty: zgodność cen końcowych z popytem rynkowym, regularność transportu kolejowego oraz wsparcie wszystkich trzech krajów bałtyckich dla tego projektu – powiedział Rinalds Pļavnieks, członek zarządu Kolei Łotewskich.

Mindaugas Skunčikas, dyrektor ds. rozwoju strategicznego i biznesowego w LTG Cargo, wspomniał, że „przywrócenie ruchu towarowego na tej trasie wywołałoby popyt wśród klientów”. Podkreślił też, że projekt ten jest przyszłościowy, jednak niezbędne jest wsparcie państwowe.

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności