Wydarzenia

Podkarpacie chce inwestycji w kolej! Wyniki internetowego plebiscytu Kolej 2022.

Podkarpacie chce inwestycji w kolej! Wyniki internetowego plebiscytu Kolej 2022.

W plebiscycie Kolej 2022.pl organizowanym przez Centrum Zrównoważonego Transportu najwięcej głosów oddano na rewitalizację linii Munina – Hrebenne. 

Według fundacji CZT publiczna dyskusja nad przeznaczeniem środków z Regionalnych Programów Operacyjnych na okres 2014-20 jest bardzo ważna. Dlatego zorganizowano plebiscyt na projekty kolejowe. Fundacja chce w ten sposób podpowiedzieć samorządom, które linie kolejowe zdaniem mieszkańców powinny być modernizowane w pierwszej kolejności.

Ze środków RPO województwa mają przeznaczyć 40 proc. na kolej, a 60 proc. na drogi. Okazuje się, że marszałek Podkarpacia zaplanował na kolej 36 proc. – Można powiedzieć, że Podkarpacie zbliża się do ideału – dodaje Wróbel.

Jak sprawa przeznaczenia środków z RPO wygląda w innych województwach? Krzysztof Rytel z CZT podaje, że najwięcej na kolej przeznaczy woj. pomorskie, bo aż 50 proc., dalej woj. wielkopolskie, dolnośląskie i zachodnio-pomorskie. – Natomiast w Mazowieckiem w ogóle nie zaplanowano wydatków na kolej – wymienia Rytel.

Plebiscyt odbywał się w internecie, na stronie www.kolej2022.pl. Dla Podkarpacia wybranych zostało 12 projektów, na które można było do czwartku (tj. 20 listopada) oddać głos. Najwięcej głosów zdobyły inwestycje:

1. rewitalizacja linii nr 101 Munina – Hrebenne (długość odcinka 77 km) – szacowany koszt 55 mln zł, oddano 6827 głosów

2. budowa łącznicy między liniami nr 106 i 108 na odcinku Jedlina Męcinka – Szebnie – szacowany koszt 100 mln zł, oddano 1147 głosów

3. rewitalizacja linii nr 108 na Jasło – Nowy Zagórz (68 km) – szacowany koszt 90 mln zł, 503 głosy

Mieszkańcy, którzy oddali najwięcej głosów na rewitalizację odcinka Munina – Hrebenne, sceptycznie jednak podchodzą do plebiscytu. “Inicjatywa fajna, tylko jaki wpływ będą miały nasze głosy?” – czytamy jeden z komentarzy pod projektem. Kolejna osoba twierdzi, że modernizacja i rewitalizacja tej linii jest bardzo potrzebna: “nie tylko dla spójności terytorialnej województwa podkarpackiego, ale przede wszystkim dla podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej powiatu lubaczowskiego i rozwoju społeczno-gospodarczego, nie wspominając o codziennym komforcie podróżujących”.

Czy Władysław Otryl, marszałek Podkarpacia weźmie pod uwagę głosy mieszkańców w plebiscycie? – Zawsze poważnie podchodzimy do konsultacji społecznych. Plebiscyt pokazuje, jakie są oczekiwania mieszkańców, z jakiej formy transportu chcą korzystać, a to ważna wskazówka do dalszych inwestycji. Bierzemy też pod uwagę analizy dotyczące liczby podróżnych itp. – mówi Ortyl i podkreśla, że wszystkie wymienione w plebiscycie linie w bliższej lub dalszej perspektywie są planowane do remontu. – Ważna strategicznie dla Podkarpacia jest linia 25 odcinek Ocice – Dębica. Bo połączenie z województwem świętokrzyskim ułatwi połączenie z Warszawą. Ta linia jest istotna dla dwóch stref ekonomicznych w Mielcu i w Tarnobrzegu, poza tym stanowi jedyne w województwie połączenie z linią szerokotorową LHS. Oczywiście jej remont umożliwi też po latach powrót pociągów pasażerskich Dębica – Mielec – Tarnobrzeg – twierdzi Ortyl.

Remont tej linii to przedsięwzięcie składające się z kilku projektów, które finansowane będą zarówno z nowego RPO jak i z programu Polska Wschodnia. – W naszych planach jest również linia Jedlicze – Szebnie, która również znajduje się w planach nowego RPO – dodaje marszałek i przypomina, że dla Komisji Europejskiej transport kolejowy jest priorytetem.

źródło:gazeta.pl