Ekonomia i rynek

Pociągiem do Chin

Pociągiem do Chin

Z Łodzi wyruszył do Chin pierwszy pociąg towarowy, który zawiezie do Państwa Środka polską żywność: wyroby cukiernicze, soki, wodę mineralną i piwo. Regularne transporty na Daleki Wschód inauguruje spółka Hatrans Logistic, która od 2013 roku organizuje przejazdy pociągów towarowych na linii Łódź Olechów – Chengdu (prowincja Syczuan w środkowych Chinach). Połączenia te do tej pory służyły jednak tylko importowi chińskich wyrobów. Głównie tekstyliów, obuwia, elektroniki i artykułów gospodarstwa domowego. Chińczycy tę trasę nazywają już „Nowym Jedwabnym Szlakiem”.

Przygotowania do uruchomienia kolejowego eksportu były długie, bo niełatwo było znaleźć stałych dostawców dużych partii produktów spożywczych do Chin – jeden pociąg to 41 kontenerów, które docierają do celu po 11-dniowej podróży przez Białoruś, Rosję i Kazachstan. Mimo tego, że nad Jangcy i Huang-He rośnie zainteresowanie polską żywnością ze względu na jej wysoką jakość. Eksperci podkreślają, że bogacące się chińskie społeczeństwo z nieufnością podchodzi do wielu rodzimych produktów żywnościowych – zwłaszcza tych dla dzieci – po wielu ujawnionych aferach, gdy okazywało się, że były one zatrute.

Przedstawiciele biznesu i władz środkowych prowincji Chin są zainteresowani rozwijaniem połączeń kolejowych z Europą, bo dla nich jest to tańsze rozwiązanie niż transportowanie towarów na odległość 1000-2000 km do portów i wysyłanie ich statkami na Stary Kontynent.

Problemów pociągom z Polski nie będzie sprawiać Rosja, chociaż Moskwa surowo stara się pilnować przestrzegania embarga nałożonego na polską żywność. Ale jak wyjaśniali przedstawiciele rosyjskich kolei i służb sanitarno-weterynaryjnych, kontenery z Polski będą jechały zaplombowane i pod elektroniczną ochroną, nie ma więc ryzyka, że zostaną rozładowane po drodze.