Urząd Transportu Kolejowego odniósł się do skarg pasażerów, którzy z powodu wysokości peronów mają problemy przy wsiadaniu i wysiadaniu z pociągów. Dlatego prezes UTK zachęca przewoźników, aby zamawiali pojazdy kolejowe wyposażone w ruchome stopnie.
Urząd informuje, że do prezesa UTK wpływają zgłoszenia o braku odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa pasażerów. Problemy te wynikają przede wszystkim z różnicy poziomów peronów, jakie nadal występują w Polsce. UTK tłumaczy, że przepisy nie regulują sprawy wysokości peronów. Dlatego prezes UTK występuje do przewoźników, żeby zamawiali pojazdy kolejowe wyposażone w ruchome stopnie.
UTK wyjaśnia, że na naszej sieci kolejowej możemy spotkać perony o wysokości niższej niż 550 mm lub wyższej niż 760 mm. Wynika to nie tylko z braku modernizacji peronów, lecz także z przyjętego dla Polski przypadku szczególnego w TSI INF. Pozwala on na stosowanie peronów o wysokości 960 mm w przypadku obsługi przewozów miejskich i podmiejskich, a także 220-380 mm w przypadku zmodernizowanych lub odnowionych linii o prędkości maksymalnej nie większej niż 160 km/h. Dlatego najlepszym wyjściem jest kupowanie taboru, który jest przygotowany do obsługi peronów o różnej wysokości.
Pojazdy kolejowe są projektowane tak, aby spełniały – poza wymaganiami prawnymi – warunki wskazane w dokumentach przetargowych: specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SWZ) lub opisie przedmiotu zamówienia (OPZ). W przypadku przewoźników, których pojazdy kolejowe są eksploatowane na liniach kolejowych ze stacjami i przystankami o wysokości peronu niższej niż 550 mm, wciąż popularną praktyką jest zamieszczanie w SWZ i OPZ wymagań dotyczących dostępności do pojazdu również z tak niskich peronów. Aby spełnić te wymagania, producenci pojazdów kolejowych stosują ruchome stopnie. Taka możliwość wynika z załącznika do TSI PRM – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
Urząd zwraca też uwagę na to, że bezpieczeństwo w transporcie kolejowym, w tym bezpieczeństwo pasażerów, jest najważniejszym priorytetem. I powinni o to dbać wszyscy uczestnicy rynku kolejowego.