Strona główna » Wiadomości » Pociągi z maksymalnym dofinansowaniem

Pociągi z maksymalnym dofinansowaniem

Krzysztof Losz
Fot. NaKolei.pl

Po rezygnacji Kolei Mazowieckich z części projektów taborowych będzie można zwiększyć unijne dofinansowanie dla innych beneficjentów.

 

Centrum Unijnych Projektów Transportowych rozstrzygnęło konkurs na dotacje na zakup pociągów do wykonywania przewozów regionalnych. Do rozdysponowania było nieco ponad 3 mld złotych, a pieniądze miały wesprzeć realizację 12 projektów. Jednak z uwagi na to, że chętnych na dotacje było znacznie więcej (złożonych zostało 26 wniosków przez przewoźników i wojewódzkie urzędy marszałkowskie), CUPT podjął decyzję o obniżeniu dofinansowania z 85% do mniej niż 50%.

Sytuacja jednak zmienia się dynamicznie. Sylwia Cieślak-Wilk, zastępca dyrektora CUPT, poinformowała podczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej do monitorowania wykorzystania środków unijnych, że dofinansowanie zostanie zwiększone i beneficjenci będą mogli kupić pociągi z maksymalnym dofinansowaniem.  Stanie się tak, gdyż Koleje Mazowieckie zrezygnowały z części swoich projektów. Powodem jest to, że żaden z producentów taboru nie jest w stanie dostarczyć KM pociągów do sierpnia 2026 roku. To jest graniczny termin realizacji zamówień, aby KM mogły rozliczyć dotację z CUPT.

– Pieniądze z Kolei Mazowieckich przejdą dla innych beneficjantów. Pozostają wnioski Kolei Dolnośląskich, projekty Kolei Mazowieckich z dostawami taboru do sierpnia 2026 oraz wnioski złożone przez województwa: pomorskie, łódzkie, zachodniopomorskie, opolskie i małopolskie. Na razie jest decyzja o obniżonym dofinansowaniu, po aktualizacji listy rankingowej będzie możliwe zmaksymalizowanie dofinansowania – powiedziała Sylwia Cieślak-Wilk.

CUPT jest na etapie podpisywania umów z beneficjantami.

Podobne artykuły