Strona główna » Wiadomości » Pociągi towarowe jeżdżą szybciej

Pociągi towarowe jeżdżą szybciej

Krzysztof Losz
Fot. PKP CARGO

Inwestycje, które realizują PKP Polskie Linie Kolejowe powodują poprawę parametrów technicznych szlaków. Korzystają na tym nie tylko przewoźnicy pasażerscy, ale i towarowi. Pociągi z ładunkami również przyspieszyły na części linii kolejowych – ich średnia prędkość wzrosła o dwa kilometry.

 

PLK informują, że podniosły parametry dla składów cargo na prawie 1500 toro-kilometrów linii. Dzięki temu ładunki mogą być sprawniej dowożone z i do polskich portów oraz na szlakach transportowych wschód – zachód.

Dla przewoźników towarowych ogromne znaczenie ma nie tylko prędkość maksymalna na danej linii kolejowej, ale nie mniej istotne są inne parametry. To dopuszczalny nacisk osi wagonu towarowego na tor, czy skrajnia taboru. Gdy przebudowa torów podnosi te wskaźniki, wówczas pociąg może przewieźć jednym składem towary o większej masie. I szybciej je dowiezie do punktu docelowego. Te parametry zaś decydują o konkurencyjności i opłacalności kolejowego cargo.

Podniesienie parametrów eksploatacyjnych jest widoczne od grudnia ub. roku, czyli od momentu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy. Na prawie 1500 toro-kilometrów linii sprawniej odbywa się przewóz ładunków. Taka sytuacja jest np. na liniach między Poznaniem a Szczecinem, Chorzowem a Tczewem, Wrocławiem a Międzylesiem czy Warszawą a Białymstokiem.

W 2024 roku pociągi towarowe na sieci PLK osiągnęły średnią prędkość handlową (wynikającą z opracowanych rozkładów jazdy) na poziomie 34 km/h, co stanowi wzrost aż o 2 km/h w stosunku do roku 2023. Natomiast same pociągi intermodalne osiągnęły średnią prędkość handlową na poziomie 41 km/h.

Na średnią prędkość pociągów towarowych mają wpływ parametry eksploatacyjne toru danej linii kolejowej. Podniesienie średniej prędkości o 1 km/h to duże wyzwanie, osiągalne dzięki skutecznej realizacji inwestycji i prac utrzymaniowych. Kolejne istotne zadania, w tym te na linii Skierniewice – Łuków czy Ełk – Białystok, zaowocują usprawnieniem ruchu towarowego i przyczynią się do ponownego wzrostu średniej prędkości handlowej dla cargo – powiedział Krzysztof Waszkiewicz, Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialny za utrzymanie infrastruktury.

Działania PLK mają wpływ na podniesienie atrakcyjności Polski dla międzynarodowych spedytorów jako kraju tranzytowego. Ale nie tylko, gdyż sprawna kolej jest jednym z kluczowych czynników rozwoju polskich portów i wielu innych segmentów gospodarki narodowej.

Podobne artykuły