Strona główna » Wiadomości » Pociągi pojadą szybciej po „Nadodrzance”

Pociągi pojadą szybciej po „Nadodrzance”

Krzysztof Losz
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

PKP Polskie Linie Kolejowe czekają na oferty w dwóch przetargach obejmujących modernizacją „Nadodrzanki”. Prace obejmą 250 km torów. Ich efektem będzie wzrost prędkości pociągów i bezpieczeństwa.

 

Przetarg dotyczą zaprojektowania i wykonania robót na dwóch odcinkach linii kolejowej nr 273. Przy czym jeden fragment to szlak od granicy z Niemcami do stacji Szczecin Podjuchy. Ponadto wykonawca zmodernizuje odcinek linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB – Lubiewo.  Zadania PKP PLK sfinansują z pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO).

Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK precyzuje, że zakres prac obejmuje remont torów na wybranych odcinkach linii Wrocław – Szczecin (nr 273), które przebiegają przez województwa lubuskie i zachodniopomorskie. A także na linii Szczecin – Świnoujście (nr 401). Łącznie prace obejmą 250 km torów, przy czym około 230 km na „Nadodrzance” i blisko 20 km na trasie ze Szczecina do Świnoujścia.

Zakres modernizacji

PLK oczekują od wykonawców, że oczyszczą i uzupełnią podsypkę, co zapewni odpowiednią stabilizację torów. Ponadto punktowo dojdzie do wymiany zużytych szyn, m.in. na szlaku Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, Mokrzyca Wielka – Warnowo. Ora zna stacjach Krzywin Gryfiński, Daleszewo.

Zakres robót obejmie ponadto regulację sieci trakcyjnej i remont rozjazdów, m.in. na stacjach Bytom Odrzański, Nowa Sól, Niedoradz, Budachów oraz Kostrzyn. Są to ważne elementy infrastruktury, które pozwalają na płynną zmianę toru jazdy.

Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące teraz ze względu na stan techniczny torów. Inwestycja umożliwi przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h. To nawet dwukrotnie szybciej niż obecnie, gdyż w zależności od odcinka, prędkość na linii wynosi od 60 do 120 km/h). Poprawa parametrów wpłynie korzystnie nie tylko na sprawniejsze przejazdy, ale zwiększy też przepustowość trasy, którą będzie mogło pojechać więcej pociągów, w tym składów towarowych, jadących z i do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

Ponadto PLK przewidują prawo opcji, jeśli będą pieniądze na dodatkowe zadania. Wówczas zakres prac zostanie zwiększony o system sterowania ruchem kolejowym oraz o zabudowę nowych urządzeń przejazdowych. To drugie spowoduje wzrost bezpieczeństwa ruchu pociągów i samochodów.

Podobne artykuły