NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie Pociągi pasażerskie nieco bardziej punktualne w II kwartale. Punktualność towarowych na poziomie 43%

Pociągi pasażerskie nieco bardziej punktualne w II kwartale. Punktualność towarowych na poziomie 43%

Redakcja
Fot. PKP PLK

W II kwartale 2021 r. do stacji końcowej punktualnie przyjechało ponad 92% pociągów pasażerskich oraz ponad 43% pociągów towarowych. Punktualność poprawiła się w porównaniu do I kwartału tego roku, kiedy dla pociągów pasażerskich wynosiła ponad 90%, a w przypadku pociągów towarowych niecałe 43%. Przewoźnicy kolejowi uruchomili w II kwartale 2021 r. ponad 426 tys. pociągów pasażerskich oraz ponad 111 tys. pociągów towarowych.

Od kwietnia do czerwca 2021 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 92,03% pociągów pasażerskich (przy opóźnieniach powyżej 5 minut 59 sekund). W stosunku do pierwszego kwartału oznacza to wzrost o ponad 1,5 pkt. procentowego. Najwyższy współczynnik punktualności pociągów pasażerskich w II kwartale odnotowano w kwietniu – 94,01%. W maju współczynnik ten osiągnął wartość 92,62%, natomiast w czerwcu – 89,48%.

Wśród przewoźników pasażerskich uruchamiających więcej niż tysiąc pociągów miesięcznie, najwyższy wskaźnik punktualności w II kwartale odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa – 99,68%. Największy przewoźnik dalekobieżny – spółka PKP Intercity osiągnęła współczynnik punktualności na poziomie 78,01%. Średnie kwartalne opóźnienie pociągów wyniosło ponad 20 minut dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz prawie 8 minut dla wszystkich pociągów.

Jako przyczyna opóźnienia, w II kwartale najczęściej była wskazywana naprawa lub wymiana taboru kolejowego na skutek awarii. W kwietniu oraz czerwcu  znaczenie miało późne zgłoszenie gotowości do odjazdu, natomiast od maja poważny wpływ na punktualność wygenerowały niekorzystne warunki atmosferyczne. Na kolejnych pozycjach wśród przyczyn opóźnień znajdują się: niewłaściwa organizacja prac budowlanych  oraz samobójstwa i wypadki z udziałem ludzi.

Awarie taboru oraz późne zgłoszenie gotowości do odjazdu związane są bezpośrednio z działalnością przewoźników kolejowych. To zagadnienia, na które powinno się zwrócić szczególną uwagę, by zwiększyć punktualność. Niestety nadal jedną z przyczyn opóźnień jest niewłaściwa organizacja prac budowlanych. Lepsze planowanie robót może w wymierny sposób poprawić punktualność  – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Przewozy towarowe

W drugim kwartale 2021 r. punktualnie do stacji końcowej dojechało 43,34% pociągów towarowych. Najwyższą punktualność w tym okresie odnotowano w kwietniu – 45,19%. W maju współczynnik wyniósł 43,23%, natomiast w czerwcu 41,56%. Średnie opóźnienie pociągu towarowego w II kwartale wyniosło 693 minuty.

Szczegółowe wyniki punktualności w przewozach kolejowych za II kwartał 2021 r. oraz dane archiwalne znajdują się na portalu Dane Kolejowe w dziale Punktualność.

Dane o punktualności przewoźników pasażerskich w ostatnim kwartale [%]
przewoźnik kwiecień maj czerwiec II kwartał
Arriva RP 98,21% 97,34% 95,56% 97,03%
Koleje Dolnośląskie 93,30% 91,15% 86,76% 90,29%
Koleje Małopolskie 95,94% 93,81% 89,26% 92,85%
Koleje Mazowieckie 94,85% 93,66% 89,78% 92,77%
Koleje Śląskie 89,38% 89,09% 90,92% 89,78%
Koleje Wielkopolskie 93,26% 90,49% 90,86% 91,53%
Łódzka Kolej Aglomeracyjna 97,03% 95,57% 94,27% 95,65%
PKP Intercity 82,63% 80,17% 71,72% 78,01%
PKP SKM w Trójmieście 99,09% 98,48% 97,96% 98,51%
POLREGIO 95,04% 93,39% 89,46% 92,61%
SKM Warszawa 92,85% 93,47% 91,78% 92,71%
Usedomer Baderbahn 98,86% 98,48% 95,14% 97,29%
Warszawska Kolej Dojazdowa 99,90% 99,55% 99,58% 99,68%
Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności