Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Pociąg nie zatrzymał się przed sygnałem „STÓJ”. Jadąc na czołówkę z innym składem został zatrzymany radio-stopem

Pociąg nie zatrzymał się przed sygnałem „STÓJ”. Jadąc na czołówkę z innym składem został zatrzymany radio-stopem

Redakcja
Mat. Google Maps

Na wyjeździe ze stacji w Gryfinie pociąg relacji Szczecin Główny – Zielona Góra nie zatrzymał się przed sygnałem „stój” wjeżdżając na tor, na którym znajdował się pociąg relacji Gryfino – Szczecin Główny. Szybka reakcja maszynisty drugiego składu pozwoliła uniknąć tragedii.

Do sytuacji doszło 7 stycznia 2021 roku około godziny 13:30 na stacji w Gryfinie. Pociąg relacji Szczecin Główny – Zielona Góra z niewyjaśnionych przyczyn nie zatrzymał się przed semaforem wjazdowym wskazującym sygnał „stój”. Szybka reakcja maszynisty drugiego składu pozwoliła na uniknięcie katastroficznego w skutkach wypadku. Maszynista pociągu relacji Gryfino – Szczecin Główny zatrzymał radio-stopem pociąg, który ominął semafor wjazdowy wskazujący sygnał „stój”.

Pociąg został zatrzymany radio-stopem przez maszynistę pociągu relacji Gryfino – Szczecin Główny. Pociągi zatrzymały się w niezagrażającej odległości – mówi portalowi NaKolei.pl Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP PLK.

O godzinie 14:40 ruch pociągów przez stację został wznowiony. Komisja pod przewodnictwem przedstawiciela przewoźnika (Polregio), wyjaśni okoliczności zdarzenia.

Mniej pominięć sygnałów „stój” w 2019 r.

W 2019 r. odnotowano o 8% mniej przypadków niezatrzymania pociągu przed semaforem wskazującym sygnał „stój” (SPAD) względem 2018 r. W sumie w 2019 r. doszło do 111 tego typu zdarzeń. Wśród wielu przyczyn tych sytuacji można wskazać również poziom wyszkolenia. W latach 2018-2019 maszyniści ze stażem pracy poniżej roku, stanowiący tylko 1% ogółu maszynistów, uczestniczyli aż w 13% zdarzeń SPAD.

Zdarzenia związane z niezatrzymaniem pociągu przed semaforem wskazującym sygnał „stój” lub w miejscu wyznaczonym do zatrzymania zaliczane są do kategorii B04 i C44, a sytuacje potencjalnie niebezpieczne do kategorii D79. Zdarzenia te zbiorczo określane są skrótem SPAD (od ang. „signal passed at danger”).

Mimo odnotowanego w 2019 r. spadku liczby zdarzeń SPAD względem 2018 r., ich liczba nadal pozostaje na wysokim poziomie. Na wzrost liczby odnotowywanych zdarzeń, w porównaniu z latami poprzednimi, wpływ ma kilka czynników m.in. podniesienie kultury bezpieczeństwa i większa dyscyplina sprawozdawcza przedsiębiorstw kolejowych czy instalacja na pojazdach kamer rejestrujących trasę przejazdu.

Więcej w artykule: Mniej pominięć sygnałów „stój” w 2019 r.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x