NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Pociąg Kraków – Koszyce – Budapeszt nie wystartuje tak szybko

Pociąg Kraków – Koszyce – Budapeszt nie wystartuje tak szybko

Adrian Izydorek
Fot. FB / Stacja Kolejowa Muszyna

Jest wola uruchomienia nowego połączenia między Krakowem a Koszycami, jednak jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury – potrzeba najpierw przeprowadzić inwestycje.

Ministerstwo Transportu i Budownictwa Republiki Słowacji oraz Ministerstwo Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadziło rozmowy na temat uruchomienia nowego połączenia kolejowego w relacji Kraków – Koszyce przez przejście graniczne Muszyna – Plavec.

Przedstawiciele obu Ministerstw zgodzili się w zakresie potrzeby podjęcia wspólnych prac analitycznych i uzgodnień dot. aspektów środowiskowych oraz parametrów technicznych linii na wskazanej trasie – informuje Andrzej Bittel, Wiceminister Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację Posłanki Pauliny Matysiak.

Jak dodaje przedstawiciel resortu, rozmowy uwzględniały także potrzebę budowy nowej linii kolejowej na odcinku Podłęże – Piekiełko, która ułatwi połączenie z Tatrami i Beskidami, usprawni połączenie na trasie Kraków – Muszyna przez Nowy Sącz
i znacznie skróci czas przejazdu w porównaniu z połączeniem przez Tarnów.

Otwarcie trasy kolejowej Kraków – Nowy Sącz – Muszyna dla przewozów dalekobieżnych do Koszyc ze skomunikowaniem do Budapesztu będzie możliwe po poprawie stanu infrastruktury na przedmiotowej trasie. Wówczas będą mogły być opracowane rozwiązania dot. rozkładu jazdy pociągów dla połączeń przez Muszynę na terytorium Słowacji i dalej – tłumaczy Wiceminister Bittel.

Warto wskazać, że o inwestycji budowy nowej linii Podłęże – Piekiełko mówi się od lat. Inwestycja będzie wymagająca, ponieważ ma powstać 58 km nowych linii kolejowych, 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów, ponad 30 wiaduktów. Szacuje się, że przy dobrych lotach powstałaby ona do 2030 roku.

Dokładniej jakie inwestycje?

W obecnym Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku zostały ujęte dwa etapy realizacji projektu związane z budową nowej linii kolejowej Podłęże – Piekiełko, gdzie źródłami ich finansowania są środki budżetu państwa oraz środki własne Spółki (dokapitalizowanie przez Skarb Państwa). Są to projekty:

  • „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: prace przygotowawcze” o wartości ponad 311,6 mln zł oraz
  • „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz Etap II” o wartości ponad 137,9 mln zł.

W obecnej perspektywie, w ramach Etapu I, PKP PLK S.A. realizuje umowy związane z opracowaniem dokumentacji projektowej dla całości projektu oraz wykupem gruntów. W ramach części Etapu II, realizowanego również w obecnej perspektywie, zaplanowano kontrakty na budowę układów zasilania. Kolejne etapy budowy nowej linii kolejowej oraz modernizacji linii kolejowej nr 104, planowane są do realizacji w ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy oraz środków przewidzianych w nowej perspektywie finansowej 2021-2027. Dalsza realizacja projektu w kolejnych latach jest uzależniona od dostępności środków, w tym alokacji UE – tłumaczy Wiceminister Bittel.

Dodatkowo występuje jeszcze jeden problem. Ponieważ po stronie słowackiej istnieje potrzeba ponownej notyfikacji przez Komisję Europejską projektu modernizacji linii na odcinku Kysak – Ćirć, który z uwagi na brak środków finansowych nie został zrealizowany wcześniej przez stronę słowacką.

Kiedy pociąg?

Słowacy poinformowali resort infrastruktury, że planują rozszerzenie połączeń w regionie Muszyny, także w aspekcie międzynarodowym, jednak najpierw planują przeprowadzić projekt pilotażowy – niemającego charakteru dalekobieżnego.

Ważnym czynnikiem dla podejmowanych decyzji w tym zakresie będą efekty inwestycji po stronie polskiej, w szczególności budowa linii Podłęże – Piekiełko. Słowacy wyrazili także pogląd, że najpierw warto przeprowadzić projekt pilotażowy, który pozwoli na sprawdzenie potencjału połączeń przez granicę w Muszynie w aspekcie regionalnym, przed ewentualnym wprowadzeniem dalekobieżnych połączeń międzynarodowych – informuje A. Bittel.

Na pociąg z Krakowa do Koszyc przez Tarnów, Nowy Sącz, Muszynę, Plavec, Preszów raczej nie ma co prędko liczyć. Ministerstwo nie wskazuje konkretnego terminu, kiedy mogłoby takie połączenie wystartować, jednak bezpośrednio wskazuje: dopiero po poprawie stanu infrastruktury.

Otwarcie trasy kolejowej Kraków – Nowy Sącz – Muszyna dla przewozów dalekobieżnych do Koszyc ze skomunikowaniem do Budapesztu będzie możliwe po poprawie stanu infrastruktury na przedmiotowej trasie. Wówczas będą mogły być opracowane rozwiązania dot. rozkładu jazdy pociągów dla połączeń przez Muszynę na terytorium Słowacji i dalej – czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności