Przewozy pasażerskie Publicystyka Tabor
Partnerzy działu

Pociąg kontra samolot na trasie Warszawa – Katowice

Pociąg kontra samolot na trasie Warszawa – Katowice Fot. PKP Intercity

Kontynuujemy nasz cykl, w którym będziemy porównywać dwa środki transportu – kolej i samolot – na najważniejszych trasach w Polsce. Po Krakowie pora więc na Katowice.

Tak jak poprzednim razem po analizie postaramy się odpowiedzieć na pytania: Czym szybciej dojedziemy do celu? Który środek transportu okaże się tańszy?

Na trasie z Warszawy do Katowic pasażerowie mają bogatą ofertę dwóch narodowych przewoźników, a więc PKP Intercity i LOT-u. Pierwszy z nich oferuje aż 16 połączeń różnej kategorii, począwszy od EIP, poprzez EIC, IC aż po TLK. Drugi natomiast uruchamia cztery loty dziennie. Jest zatem w czym wybierać.

 

 

Czas dojazdu

Specyficzne położenie lotniska w Katowicach powoduje, że czas dojazdu do niego może nie zachęcać do korzystania z samolotów. Dojeżdżając autobusami uruchamianymi przez ZTM trzeba zarezerwować sobie na to minimum godzinę. Nieco szybciej jest busem, który przewiezie nas do dworca w około pół godziny. Lotnisko w Katowicach, w odróżnieniu od tego w Krakowie, o którym pisaliśmy już na łamach portalu NaKolei.pl, nie ma połączenia kolejowego, i to jest duży minus. Prace projektowe jednak trwają i być może w perspektywie kilku najbliższych lat się to zmieni. Pasażer może skorzystać także z taksówki, ale doświadczenie podpowiada, że to koszt od 150 nawet do 250 zł za kurs, czyli nierzadko więcej niż trzeba zapłacić za bilet na samolot!

Stąd też wybierając lot już na wstępie warto doliczyć godzinę na dojazd do Pyrzowic. Trzeba również stawić się w porcie lotniczym godzinę przed odlotem. Razem daje to dwie godziny. W tym czasie ruszając pociągiem z dworca w Katowicach będziemy już pod Grodziskiem Mazowieckiem. Przylatując do Warszawy trzeba pamiętać o dojeździe z lotniska im. F. Chopina do centrum. To kolejne pół godziny. Dworce Katowice i Warszawa Centralna są zlokalizowane w samych centrach miast. Problem dojazdu do śródmieścia więc nie istnieje.

Analogicznie, jak w przypadku Krakowa, możemy do dworców tych dojechać kilkunastoma liniami tramwajowymi, autobusowymi, kolejowymi a w Warszawie metrem. Dojazd do lotniska nie jest już taki łatwy i przeważnie trzeba jechać z przesiadką, najlepiej w okolicy dworca.

Czas przejazdu

Najszybsze pociągi PKP Intercity, a więc kategorii EIP, pokonują trasę z Katowic do Warszawy w 2 godziny i 18 minut. Około 10 minut dłużej jadą składy EIC, a 20 minut dłużej IC. Jest zatem szybko. Lot z Katowic do Warszawy trwa 55 minut. Samolot jest oczywiście szybszy, ale gdy doliczymy do tego czas potrzebny na dojazd do i z lotniska oraz czas na odprawę, pociąg wydaje się być bezkonkurencyjny, nawet w przypadku wyboru kategorii ekonomicznej IC lub TLK.

Cena biletu

Za najdroższy bilet kolejowy zapłacimy 150 zł, wybierając pociągi EIP. Ale trasę Katowice – Warszawa da się także przejechać w komfortowych warunkach pociągiem IC za 60 zł. Podróż samolotem będzie droższa i trzeba na nią wydać około 188 zł. Warto jednak pamiętać, że obaj przewoźnicy stosują taryfę dynamiczną i im wcześniej kupimy bilet tym mniej za niego zapłacimy. Podróż Pendolino może kosztować nawet 49 zł, zaś przelot samolotem około 80 zł.

Komfort

PKP Intercity uruchamiają na trasie Katowice – Warszawa pociągi różnych kategorii, w różnych cenach. Urozmaicony jest więc także ich standard. Pasażerowie mają do dyspozycji ezt-y ED250 Pendolino czy ED161 Dart, ale również składy wagonowe, w których znajdą zarówno miejsca w wagonach z przedziałami jaki i bez przedziałów. Każdy na pewno może znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. LOT oferuje standard znany z połączeń regionalnych, a więc podróż samolotem wąskokadłubowym z układem miejsc najczęściej 2+2.

Pociąg szybszy i tańszy

Podsumowując powyższą analizę należy zauważyć, że na trasie z Katowic do Warszawy, liczącej około 300 km, pociąg wydaje się być bezkonkurencyjny. Dobra oferta PKP Intercity dodatkowo powinna zachęcać do korzystania z kolei. Jest szybciej, taniej i na pewno bardziej komfortowo niż w samolocie. A z 16 oferowanych w ciągu całego dnia połączeń z pewnością uda się wybrać to, które odpowiada pasażerowi najlepiej.

Analogicznie, jak w przypadku połączeń do Krakowa, trzeba nadmienić, że czas przejazdu pociągów na analizowanej trasie jeszcze się skróci. PKP PLK zakładają zwiększenie prędkości składów kursujących po CMK do 250 km/h, co zapewne nie pozostanie bez wpływu na atrakcyjność połączeń kolejowych.