Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Pociąg EC Wawel przez wakacje w około 90% opóźniony. PKP IC wypłaciło 60 tys. zł w reklamacjach

Pociąg EC Wawel przez wakacje w około 90% opóźniony. PKP IC wypłaciło 60 tys. zł w reklamacjach

Adrian Izydorek
Fot. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych / wiktorkepinski

Przez okres wakacji, pociąg EC Wawel w około 90% dojeżdżał do stacji docelowej z opóźnieniem. Ministerstwo Infrastruktury tłumaczy przyczyny opóźnień.

W grudniu 2020 roku na tory po kilkuletniej przerwie wróciło połączenie EC Wawel. W czasie wakacji podróż pociągiem relacji Berlin – Kraków – Przemyśl wiązała się z niemalże pewnym opóźnieniem. Według danych przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury, połączenie było w około 90% opóźnione.

Jak informuje Wiceminister Andrzej Bittel, zgodnie z danymi przekazanymi przez PKP Intercity, w okresie 12 czerwca – 3 października 2022 roku odnotowano następujące opóźnienia pociągu „Wawel”:

  • Pociąg nr 73000/1 rel. Berlin (Frankfurt/Oder) – Przemyśl – 89% pociągów opóźnionych,
  • Pociąg nr 37000/1 rel. Przemyśl – Frankfurt/Oder (Berlin) – 94% pociągów opóźnionych.

Są to dane wyłącznie na krajowym odcinku.

Pociągi są analizowane jedynie na krajowym odcinku trasy do pierwszej stacji granicznej na terenie sąsiedniego państwa, tj. do Frankfurt Oder. Przewoźnik nie posiada systemowych danych dotyczących punktualności pociągów w stacji Berlin Hbf – wskazuje Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.

Średnio EC Wawel na krajowym odcinku był opóźniony o 52-55 minuty:

  • Pociąg nr 73000 – 55 minut, z czego połączenie z Berlina, podczas przyjmowania na granicy w 33% przypadkach było już opóźnione;
  • Pociąg nr 37000 – 52 minuty.

Jakie przyczyny?

Ministerstwo wskazuje przyczyny opóźnień pociągu EC Wawel.

W okresie 12 czerwca – 3 października 2022 roku do głównych przyczyn opóźnień omawianych pociągów należą opóźnienia zza granicy, lokowanie podróżnych, w tym z Ukrainy i osób z niepełnosprawnością  oraz wydłużony czas jazdy – przede wszystkim w przypadkach rozkładów uzupełniających, polegających na wzmocnieniach wagonowych oraz w sytuacjach pojedynczych obsad trakcyjnych – zaznacza Bittel.

ETCS, wymiana lokomotyw i przepisy dot. podwójnej obsady

Trasa pociągu EC Wawel liczy 899 kilometrów, z całej tej trasy tylko na około 140 km infrastruktura jest wyposażona w ETCS poziomu 2. Pociąg obsługiwany jest z reguły na całej trasie lokomotywą Siemens EU44, czyli tzw. Husarzem. Jest to pojazd dopuszczony do eksploatacji na terytorium Niemiec. Mimo, że na 140 kilometrach jest zabudowany system ERTMS, to i tak EU44 nie są wyposażone w pokładowe urządzenia ETCS.

W związku z tym, na odcinkach na których prędkość dopuszczalna to 160 km/h, pociąg prowadzi dwuosobowa drużyna trakcyjna. Rozwiązaniem (niekoniecznie skutecznym) mogłoby być podmienianie lokomotywy na odcinku po stronie polskiej, przykładowo na Griffiny EU160, które mają pokładowe ETCS, ale są jednosystemowe i nie mogą przekraczać granicy z Niemcami.

Podwójna obsada trakcyjna dla pociągów „Wawel” zaplanowana jest na odcinkach Legnica – Katowice i Kraków Główny – Rzeszów Główny, na których możliwa jest jazda z prędkością 160 km/h. Ewentualna wymiana lokomotyw trwa około 20-25 min, co powoduje zwiększenie czasu przejazdu – tłumaczy Wiceminister Bittel.

Pojedyncza obsada trakcyjna, zgodnie z obowiązującymi przepisami może jeździć z prędkością do 130 km/h. Na odcinku Legnica – Opole pojedyncza obsada generuje około 15 minut opóźnienia. Natomiast wymiana lokomotywy (na tą wyposażoną w ETCS) na odcinku Kraków – Rzeszów nie spowoduje, że maszynista samemu rozpędzi skład do 160 km/h, ponieważ na linii nie ma infrastruktury ERTMS.

W okresie obowiązywania trzeciej zmienionej organizacji ruchu pociągów, obejmującej wakacje, największe problemy odnotowywano właśnie z powodu wydłużonego czasu jazdy w pojedynczej obsadzie trakcyjnej. Po zaprzestaniu kursowania pociągów sezonowych, codziennie zapewniana jest odpowiednia obsada trakcyjna, czego efektem jest znacznie zmniejszenie się opóźnień pociągów „Wawel” – twierdzi Bittel.

1412 reklamacji przez wakacje

Każdy pasażer w przypadku opóźnienia pociągu może domagać się zwrotu pieniędzy. W przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut pasażer może domagać się zwrotu 25% ceny biletu. Natomiast w przypadku opóźnienia powyżej 2 godzin jest to 50% ceny biletu – więcej informacji.

Przez okres wakacji do PKP Intercity wpłynęło blisko 1,5 tys. reklamacji dot. połączenia EC Wawel.

Według danych pozyskanych z systemu ewidencji zgłoszeń reklamacyjnych/skargowych PKP Intercity S.A. (stan na dzień 28 września 2022 roku) od 12 czerwca 2022 roku zarejestrowano 1412 reklamacji, których przyczyna została przypisana do opóźnienia pociągu „Wawel” – informuje Bittel.

Z czego, w związku z pozytywnym rozpatrzeniem reklamacji dotyczących opóźnienia pociągu „Wawel” przewoźnik wypłacił
łącznie prawie 60 tys. zł.

Podobne artykuły