Na linii nr 1 podróżni zyskają lepszy dostęp do pociągów na 10 stacjach i przystankach. Wykonywane już prace pozwolą skrócić czas podróży. Roboty obejmują m.in. odcinek Częstochowa – Poraj i zwiększają poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych– informują PKP PLK.
Przewoźnik zauważa, że inwestycja nie wstrzymała ruchu pociągów. Prace na 17-kilometrowej trasie od Częstochowy do Poraja obejmują wymianę torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów.
Podróżni skorzystają z podwyższonych peronów na przystankach Częstochowa Raków i Korwinów oraz na stacji Poraj. Perony będą antypoślizgowe, oświetlone i monitorowane, wyposażone w nowe wiaty i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Na perony w Częstochowie Raków podróżni dostaną się wyremontowanym przejściem podziemnym- czytamy w komunikacie.
PLK w stacji Poraj budują nową nastawnię, nowoczesne urządzenia zwiększą poziom bezpieczeństwa ruch kolejowego. Podobny efekt zapewni modernizacja przejazdów kolejowo- drogowych. Obiekty zyskają nową nawierzchnię drogową i urządzenia zabezpieczające. Prace obejmują także mosty i przepusty. W trzecim kwartale planowane jest zakończenie prac na jednym i przejście z robotami na drugi tor.
Od Poraja do Zawiercia
Trwają prace na stacji Myszków oraz na przystankach Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Podróżni mogą już korzystać z podwyższonych peronów.
Obiekty zostaną wyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie, monitoring i system informacji pasażerskiej. Inwestycja obejmuje także przystanki Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś. Tam również zwiększy się komfort obsługi pasażerów- czytamy.
Efektem inwestycji na „Wiedence” będzie nie tylko zwiększenie komfortu obsługi podróżnych i zapewnienie dostępu do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się. Skróci się czas przejazdu z Częstochowy do Zawiercia o około 10 minut. Pociągi pojadą szybciej – prędkość wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Korzystne zmiany będą również dla przewoźników towarowych. Sprawnie pojadą cięższe pociągi, gdyż trasa i mosty będą przystosowane do nacisku 221 kN/oś.
Zakończenie prac między Częstochową a Zawierciem planowane jest na trzeci kwartał 2020 roku. Wartość projektu sięga 380 mln złotych. Finansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Modernizacja linii kolejowej między Częstochową a Zawierciem została objęta Paktem Uczciwości – pilotażowym programem organizowanym przez Komisję Europejską. Obserwatorem społecznym jest Fundacja Batorego, która nadzoruje proces realizacji inwestycji- informują PLK.
Liczby inwestycji
Na modernizowanej 44 km trasie, przebudowane zostaną perony na 2 stacjach Myszków oraz Poraj, zwiększy się komfort obsługi na 8 przystankach: Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole. Na przystankach Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz na stacji Poraj nowe przejścia podziemne zapewnią bezpieczne dojście na perony.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmuje wymianę torów i sieci trakcyjnej. Nowe rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem zapewnią sprawny przejazd pociągów. Zaplanowano remont i przebudowę m.in. 20 mostów. Wybudowana będzie na nowo przeprawa nad rzeką Stradomką. Poziom bezpieczeństwa na linii zwiększy modernizacja 15 przejazdów kolejowo – drogowych. Zyskają dodatkowe urządzenia i sygnalizację.