Infrastruktura Tabor Wiadomości

PLK: Tory sprawdzi nowoczesny pojazd z systemem laserów, kamer i czujników

PLK: Tory sprawdzi nowoczesny pojazd z systemem laserów, kamer i czujników Fot. PKP PLK

Większe bezpieczeństwo pasażerów i przewozu towarów zapewni jeden z najnowocześniejszych w Europie pojazdów do badania infrastruktury kolejowej. Lasery sprawdzą stan toru, szyn, sieci trakcyjnej oraz urządzeń odpowiedzialnych za przejazd pociągów- informują PKP PLK.

Dzięki wykorzystanym w pojeździe systemom PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. skontrolują rocznie 40 tys. km torów. Nowoczesny pojazd diagnostyczny umożliwia kompleksową ocenę linii kolejowej. Za pomocą laserów mierzy się geometrię toru i szyn, sprawdzany jest stan podkładów. Systemy badają działanie urządzeń odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy pociągów. Możliwe jest wykonanie diagnostyki sieci trakcyjnej. Specjalne czujniki umieszczone w drezynie odwzorowują jazdę pociągu. Eksperci PLK, na podstawie uzyskanych danych, wykrywają usterki, które mogą mieć wpływ na jakość jazdy pociągu, czyli komfort podróży pasażerów.

Kamery umieszczone w pojeździe rejestrują szlak kolejowy i pozwalają na szybkie wykrycie usterek. Zastosowanie tzw. bezdotykowych systemów laserowych umożliwia pomiary bez  wpływu na systemy sterowania ruchem kolejowym. Pojazd w trakcie pomiarów nie ingeruje w pracę urządzeń i tym samym nie ogranicza ruchu pociągów na sieci kolejowej.

Specjalistyczny pojazd, to mobilne laboratorium diagnostyki toru z laserem i monitoringiem. Dzięki szybko uzyskiwanym wynikom mamy znacząco większy wpływ na jakość infrastruktury kolejowej. Dla pasażerów oznacza to komfortowe podróże i ograniczenie nieprzewidzianych zmian w rozkładzie – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Nowy pojazd, wyposażony w mobilne laboratorium diagnostyczne, dziennie może skontrolować nawet 400 km toru. To oznacza dwukrotnie więcej sprawdzonych torów niż obecnie kontrolują pojazdy. Drezyna jeździ z prędkością do 120 km/h. Rocznie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zbadają ok. 40 tys. km torów.

Dotychczas PLK używały pojazdy wyposażone tylko w systemy do pomiaru geometrii toru. Więcej informacji dostarczały pomiary za pomocą przyrządów ręcznych.

 Inwestycje w sprzęt do diagnostyki kolejowej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestują w nowoczesne rozwiązania służące diagnostyce  i sprawnemu utrzymaniu infrastruktury kolejowej. Diagności PLK, dysponują m.in. unikatowym (jednym z trzech na świecie) przyrządem „Scorpion”. Bardzo dokładnie mierzy on elementy rozjazdów kolejowych z wykorzystaniem modelu 3D. Scorpion zadał już rozjazdy m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej. Planowany jest zakup nowego pojazdu do sprawdzania systemów ETCS i GSMR.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach programu „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej”, wspólnie z Narodowym Centrum Badan i Rozwoju będą pracować nad wdrożeniem   samodzielnego i automatycznego systemu pomiaru temperatury szyny.